Rett sør for Soknedal planlegger Statens vegvesen å sette opp en bomstasjon, og denne vil bli den eneste bomstasjonen i mils omkrets.

Den eneste

– E6 Soknedal skal bygges i regi av Statens vegvesen. Vi har sendt over en bompengesøknad for denne strekninga, sier prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.

Denne E6-strekninga er tatt ut av Nye Veiers portefølje, og skal altså bygges av vegvesenet som ikke har fått signaler om at E6-bygginga i Soknedal skal stanses. Stortinget har satt av 80 millioner kroner så langt, og vegvesenet foreslår at neste pott er på 880 millioner kroner. Bevilgninga må godkjennes av Stortinget.

Prosjektleder Bjørgård opplyser at dersom Stortinget gjør bompengevedtaket i juni, kan bygginga starte nå og denne E6-parsellen kan være ferdig innen utgangen av 2019.

Les også: - må tåle bomstasjoner

Ikke ved første spadetak

– Det blir satt opp en bomstasjon rett sør for Soknedal, og det er sagt at den ikke skal opp før veien er ferdig, sier Bjørgård.

Når det gjelder E6 fra Skjerdingstad og sørover, skal bomstasjonene settes opp når veien er ferdig bygd. Det skal ikke være forhåndsinnkreving slik det er på Klett der bompengeinnkrevinga skjer i regi av Miljøpakken. Lokalpolitikere har i mange år klaget over at innkreving skjer uten at bilistene får ny vei å kjøre på, og de har ikke kommet noen vei med utspillene.

Nye Veier har E6 Melhus-Ulsberg i sin portefølje, og har ansvar for bompengesøknaden for denne strekninga, opplyser Bjørgård.

Hvorvidt det skal lages et eget bomveiselskap for bomstasjonen i Soknedal, er ifølge Bjørgård ikke avklart.

Flere bomstasjoner

Under planlegginga av strekninga Melhus-Ulsberg er det lagt inn flere bomstasjoner i Melhus og Midtre Gauldal. Den ene er foreslått å komme på Skjerdingstad, den neste på Hovin og så en i Soknedal.

Statens vegvesen anslår at byggekostnaden for E6 Melhus-Ulsberg er 14,5 milliarder kroner.

Les også: ny bomstasjon ga flere biler