Planforslaget for ny E6 på parsellen Korporals bru til Prestteigen ligger nå ute til høring, med høringsfrist 7. august.

Onsdag var det folkemøte på Støren, torsdag var det åpen kontordag på rådhuset.

- Mange berørte

I planforslaget går ny E6 i all hovedsak langs dagens veitrasé.

Det skal bygges ny lokalvei, og den skal gå parallelt med ny E6. Det vil ikke bli en eneste avkjørsel mellom Prestteigen, hvor det kommer et kryss, og rett sør for dagens Soknedal sentrum. Derfor må det bygges ny lokalvei.

Det betyr at den nye traseen blir vesentlig bredere enn dagens. Dermed spiser dette grunn av eiendommer langs hele strekningen.

– Mange blir berørt, bekrefter Idar Lillebo i Statens vegvesen.

Rundt 60 eiendommer må avstå grunn, men ingen boliger må innløses. Kun noen løer og ei lekestue må rives.

– Det er aldri artig å løse inn hus. Men vi ser at enkelte, som kommer veldig nære veien, kanskje heller kunne tenkt seg å få løst inn huset i stedet, forteller Mona Husby i Statens vegvesen.

Les også: Dette vil bommen koste

Støy

Mange eiendommer blir berørt av støyproblematikk.

– Et hundretalls hus må vurderes om de trenger støyskjermende tiltak, forteller Husby.

De bekrefter også at det vil måtte gå med noe dyrka mark langs traseen.

Veien blir også hevet på en god del av strekningen, for å unngå å havne under grensa for 200-årsflom.

Les: Det blir bomstasjon ved Fossum bru

Tunnel og ny bru

Det eneste punktet hvor ny E6 ikke følger dagens trasé, er ved Skjærlia hvor Haukdalsbrua ligger. Her vil det bli bygd en kort tunnel på 450 meter gjennom fjellet.

– Det er krav til linjeføring, på grunn av veiklassen veien skal ha. Vi greier ikke følge den klassen med dagens veilinje, forteller Jan Håvard Øverland fra Sveco.

Veien fra Prestteigen og sørover skal ha klasse H5, som er to- og trefelts vei med midtdeler og 90 kilometer i timen som fartsgrense.

Det blir også bygd ny Korporals bru, som blir vesentlig høyere og lenger enn dagens. Den nye brua blir 205 meter lang, mot dagens 120 meter. Den blir også liggende omtrent 10 meter høyere enn dagens bru.

Dagens Korporals bru vil lokalvei.

Se film av hvordan E6 mellom Garli og Vindåsliene blir!

Stort trykk på E6-dag

Vegvesenet satt på rådhuset på Støren torsdag, og hadde åpen kontordag. Her var det mulig å komme med spørsmål til reguleringsplanen for ny E6 fra Korporals bru til Prestteigen på Støren.

Denne ligger nå ute til høring, med høringsfrist 7. august.

Trasé, støy og jord

– Det har vært et jevnt sig fra morgenen av, fortalte Idar Lillebo fra Statens vegvesen da Trønderbladet stakk innom rundt klokka 13.30 torsdag. Da hadde de en liten pause.

Det var privatpersoner som stakk innom rådhuset på torsdager. Sektormyndigheter har de andre treffpunkter med, forteller Lillebo.

Spørsmålene som gikk igjen blant de berørte, handlet om veitrasé, støy og tilpasninger og løsninger med tanke på dyrka mark.

Zoomer inn

Folk som bor eller eier mark langs traseen lurer på hvordan de blir berørt av ny vei.

– Her kan vi gå inn og zoome inn på hver enkelt eiendom, forteller Jan Håvard Øverland fra Sveco om dataprogrammet de bruker for å vise de berørte hvordan veien er planlagt.

Mange av spørsmålene som blir stilt, dreier seg om forhold som vil bli behandlet senere i prosessen.

– For eksempel støyskjerming blir kartlagt nærmer senere. Det får en mer detaljert behandling, og går på mer lokale tiltak, forteller Øverland.

Idar Lillebo forteller at de synes det er artig og utfordrende å møte berørte på slike åpne kontordager.

- Vi prøver å opplyse så godt vi klarer. De viser stort engasjement her, noen har med forslag til oss. Disse tar vi med oss videre, sier Lillebo.