Tilstanden i skolene i Midtre Gauldal for 2015 hadde nedslående tall, og elevundersøkelsen beskrev at kommunen hadde for høy prosentandel elever som sa at de ble mobbet to til tre ganger i måneden eller flere.

I kommunestyret i april ble derfor rådmannen pålagt til å lage en tiltaksplan, og det er denne som skal legges fram for kommunestyret nå i ettermiddag.

Må tas på alvor

Ifølge skolefaglig rådgiver, Gunn Bergmann, jobbes det på mange plan for å forebygge og iverksette tiltak mot mobbing.

– Når vi har så få elever så blir nødvendigvis prosentandelen høy, men det er en forklaring for forståelsens del. Hver elev som blir mobbet må tas på alvor, uansett, og det spiller ingen rolle om det er mye eller lite mobbing. Dette er et tema som vi må jobbe med kontinuerlig hele tiden, forklarer hun.

Les mer: 10 prosent sier de blir mobbet

Økning i ungdomsskolen

I Midtre Gauldal har hver enkelt skole en forebyggende plan og et årshjul, som er noe forskjellig fra skole til skole, som skal sikre at arbeidet mot mobbing foregår systematisk. Antallet elever som blir mobbet har derimot gått opp litt fra foregående år, spesielt på ungdomstrinnet, men Bergmann framhever ungdomsskolens måte å jobbe framover på.

– På ungdomsskolen (Støren ungdomsskole, journ.anm.) jobbes det med nye innfallsvinkler, deriblant at rektor skal samarbeide med ledere i frivillige organisasjoner, og ha kontakt med disse for å samarbeide på tvers. Ungdomsskolen har også noe som kalles Psyko-året, som er et utvidet årshjul som omhandler etikk og refleksjon blant elevene. Da settes det tema på dagsorden hver måned som kontaktlærerne presenterer, og som skal diskuteres og samtales om. Temaer som kroppspress, i forkant av juleball, eller gavehysteri, i forkant av konfirmasjon og jul, er slike eksempler, sier Bergmann.

Se elevene

Hun sier også at skolene prioriterer å jobbe med å avdekke mobbing på et mye tidligere stadium, samtidig med at samtaler med sårbare elever er en nødvendighet.

–Uansett hvor mye vi gjør, blir det aldri nok. Kjernen er å kunne se enkelteleven, og snakke med vedkommende. Mobbing foregår gjerne ikke der voksne er, men vi er nødt til å finne årsaken til den. Jeg våger å si at det er et slags tabu at man som lærer ikke skal blande seg bort i privatlivets fred, enten det er elevens eller foreldrenes, men for å gjøre noe med et problem må man nødvendigvis gå litt dypere for å finne ut av hva som må gjøres, sier Bergmann.

Den nye tiltaksplanen for mobbing skal legges fram for kommunestyret i ettermiddag.