For å berge liv, anbefales det å sette ned fartsgrensen til 70 kilometer i timen i den planlagte Soknedalstunnelen.
Konklusjonen på risikoanalysen er nemlig tydelig:
«Ved å kun velge å bygge en ettløpstunnel gjennom Soknedalstunnelen vil man forvente at det forekommer møteulykker, samt branntilløp som kan resultere i nødvendig evakuering. Det er usikkert hvordan disse hendelsene vil utarte seg, men basert på historiske data er det stor sannsynlighet for at dødsfall vil forekomme.»
Slik er veien videre for E6 i Soknedal
Bedre enn E6 langs Sokna
Likevel er analysen klar på at en tunnelløsning er en betydelig bedre løsning, enn å legge ny E6 langs Sokna nord for Soknedal.
Analysen anbefaler å senke fartsgrensen til 70 kilometer i timen i tunnelen, i stedet for en fartsgrense på 80 som er planlagt. De anbefaler også fartsmålinger og gjennomsnittsmålinger i tunnelen, som et tiltak som kan bremse farten. Lavere fart vil ikke føre til færre møteulykker, men det minsker risikoen for dødsfall ved møteulykker.
Lokalt selskap med den første E6-avtalen
Oppdrag fra vegvesenet
Dette er hentet fra en risikoanalyse av den planlagte Soknedalstunnelen, som er gjort av firmaet SafeTec Nordic AS, på oppdrag fra Statens vegvesen som er byggherre for E6 mellom Korporals bru og Vindalsliene i Soknedal.
Les mer om risikoanalysen og planene for tunnelen i avisa.