- Vi har gitt administrasjonen beskjed om å starte regulering, sier Mikal Kvaal (H), leder for komité for teknikk og miljø i Melhus.

Har ventet lenge

Utbyggere og grunneiere står klar til å starte regulering av boligfelt på Kvål, men uten gang- og sykkelvei fra Langdalen til Råbygda kan ikke utbygging starte.

Les også: Utsatt fordi komitelederen var på ferie

Komiteens henstilling til rådmannen betyr at grunneiere nå kan gå i gang med reguleringsplaner for boligområder. Kommunestyret satte før jul av 300.000 kroner til prosjektering. Trønderbladet har tidligere skrevet om familien Løftamo som har vente i mange år på å få legge ut et boligområde i Råbygda.

- Vi er kjempeglade. Nå setter vi omgående i gang med regulering og salg av tomter, sier Torgeir Løftamo.

Tidligere har Block Watne skrinlagt et boligfelt i Brannåsen på grunn av dyr infrastruktur.

E6-tomter

Kvaal forteller at en gang- og sykkelvei kan utløse 240 tomter. I dag er det omtrent umulig å få tak i ei tomt i Melhus på det åpne markedet, og samtidig venter kommunen et rush av personer som er på husjakt når E6 skal bygges.

- En kan være glad for at E6 er utsatt et par år. Nå får de som må flytte på Kvål muligheten til å flytte et sted som er innenfor samme postnummer. Vi har et moralsk ansvar for dem som råkes av E6-utbygginga, sier Kvaal.

Kvaal håper at de nye boligfeltene som kan bli lagt ut nå som kommunen går i gang med regulering av gang- og sykkelvei, kan gi plass til eneboliger, småhus og leiligheter. Han konstaterer at salg av boliger går så det suser i Melhus, og at boligsalget er godt også utenfor Melhus sentrum.

- Saken har trukket ut i langdrag. Det er tverrpolitisk enighet om at kommunen må starte regulering, sier Kvaal.

Tidligere politisk kollega Sigmund Gråbak som gikk fra Høyre til Melhuslista, har presset på for å få fortgang. Han har bebudet en interpellasjon om gang- og sykkelveien under kommunestyremøtet på tirsdag, og så oppdaget han at rådmannen hadde glemt å føre den opp på sakslista. Under komitémøtet sist torsdag ble saken tatt opp, og Kvaal forteller at det ble enighet om å gi administrasjonen beskjed om å gå i gang regulering for gangveien.

Fylkesvei

- Målet er å få fylkeskommunen til å betale gang- og sykkelveien siden det er en fylkesvei. Fylket jobber for rimeligere varianter av gang- og sykkelveier, og jeg håper at den på Kvål kan bli ett av prosjektene. På tirsdag skal fylkesutvalget se på flere gang- og sykkelveier i Melhus, opplyser Kvaal.

Les også: Vil ha penger fra Miljøpakken til gangvei

Tidligere har lokalpolitikerne lansert at Melhus kan forskuttere gang- og sykkelveien selv om den vil gå langs en fylkesvei, og Kvaal forteller at assisterende rådmann Morten Bostad har undersøkt og kommet fram til at Melhus kommune kan ta opp lån for å få betalt gang- og sykkelveien. Foreløpige overslag viser at gang- og sykkelveien kan komme til å koste 17 millioner kroner.

- Finansieringa av prosjektet kommer vi tilbake til, sier Kvaal.