Blant Norges skoler er det stor forskjell på hvor mye skolene klarer å hjelpe elevene. Blant noen skoler utgjør forskjellene ett til to skoleår med læring. Dette viser en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som nylig ble offentliggjort. Undersøkelsen er gjort på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Dette er første gang en kartlegging av skolebidrag er gjennomført.

– Skoleledere og lokalpolitikere bør bruke disse resultatene til å utvikle sine skoler. For eksempel kan det være grunnlag for en mer målrettet innsats mot skoler og kommuner med svake resultater, sier kunnskapsministeren Torbjørn Røe Isaksen til NTB.

Les også: Melhus revylag lager revy uten en tråd

Glede i Budalen

Resultatene fra undersøkelsen gjelder bare forrige skoleår (2014/2015) og sier ingenting om hvilke skoler som gjør det best over tid. Rapporten tar utgangspunkt i å måle skolenes resultater på nasjonale prøver i engelsk, matematikk og lesing på 5. og 8. trinn, og eksamenskarakterer for 10. trinn. Skalaen strekker seg fra èn til seks, der landsgjennomsnittet ligger på 3,4 poeng. Budal fikk 3,9 poeng for mellomtrinnet, og er med det nest best i hele landet for denne aldersgruppen.

Les også: Orkdal har is i magen

Enhetsleder Odd Arne Haugen kan fortelle at undersøkelsen kom godt ut for dem og det er morsomt å få slike tilbakemeldinger.

Nyanserer resultater

Over halvparten av skolene og kommunene ligger på landsgjennomsnittet. Rundt 20 prosent av skolene ligger over, mens 20-25 prosent av skolene ligger under snittet.

Forskerne bak undersøkelsen har sett på læringsutbyttet ved skolene med å se på elevenes bakgrunn, som foreldrenes utdanningsnivå, inntektsnivå og eventuell minioritetsbakgrunn. Dette er alle faktorer for hvor godt hver og en enkelt elev presterer.

– Rapporten fra SSB bidrar til å nyansere forskjellene i skole-Norge, og tar hensyn til at elever har ulik bakgrunn når de begynner på skolen. Selv om en skole har lavt karaktersnitt, trenger ikke det bety at skolen bidrar lite til hvor mye elevene lærer, sier kunnskapsministeren.

Ser hver enkelt elev

På Budal oppvekssenter går det 40 elever og skolen har 10 ansatte.

– Vi er en liten skole og det gjør det lettere for oss å se hver enkelt elev, sier Haugen.

Les også: Kjør for livet kan bli reetablert

Budal oppvekstsenter har lesing hver dag og ukesluttprøver hver uke.

– Vi innførte ukessluttprøvene for tre til fire år siden, tror jeg. noe som jeg tror er med i påvirkningen på poengsummen vi fikk til denne testen, sier han.