Melhus Venstre mener at dobbeltspor til Støren er viktigere enn å bruke penger på E6 fra Ranheim til Værnes.

Landsmøte

I dag dro Jan Frode Hatlen fra Melhus Venstre til landsmøtet i Venstre, og han bebuder at delegasjonen fra Sør-Trøndelag vil ta opp saken under landsmøtet.

Les også: Passasjerøkning for toget

- For Sør-Trøndelag Venstre er det viktig at det bygges dobbeltspor for å øke frekvensen. Venstre ønsker dobbeltspor på strekningen fra Støren til Stjørdal. Bare på distansen Trondheim-Værnes vil dette kunne øke passasjertallet fra 1,2 til 5 millioner i året. På vei til landsmøtet tok jeg selv toget til Værnes og det er en svært god måte å reise på, men det er altfor sjelden at det går opp med flytider. Om det kommer flere avganger tror jeg toget vil bli den foretrukne transporten til Værnes for de fleste i Melhus og på Støren, forteller Hatlen.

- Skjevfordeling

Venstre mener å gi 26 milliarder kroner til E6 i Trøndelag og nesten null til tog er en skjevfordeling.

- Effektiv togtransport gjør det lettere for folk å reise og det er bedre for miljøet. Derfor ønsker vi også hurtigtog fra Trondheim til Oslo for å gjøre toget til et bedre alternativ for den ruten - enklere for de reisende og mer miljøvennlig. For å få til dette kreves en helt annen satsning på toget enn det NTP legger opp til, opplyser Hatlen.

Ordførerne i kommunene som er med i sammenslutninga Trondheimsregionen, møttes i dag på Støren. Jernbanesatsing i Trøndelag var ett av temaene.

Les også: Jernbanedirektøren reiste forbi

Må vente

Ordfører Sivert Moen (Sp) forteller at Jernbaneverket sa at satsinga først er dobbeltspor fra Stjørdal til Melhus, og at dobbeltspor fra Melhus til Støren vurderes i perioden etter 2029. Dersom godsmengdene øker, vil det bli tatt ei ny vurdering fikk ordførerne høre.

I fjor bebudet Samferdselsdepartementet at Støren skal få beredsskapsterminal. Denne skal bygges, men tidspunkt fikk ikke ordførerne på fredagens samling. Jernbaneverket har tidligere påpekt at når regjeringa økte togfrekvensen fra Melhus til Værnes, ga det kapasitetsproblemer på sporet slik at det kunne bli vanskelig å øke godstransporten.

- Dobbeltspor er viktig for vår region. I første omgang til Melhus, og så snart som mulig etter det helt til Støren, uttaler ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Jan Frode Hatlen. Foto: Gunn Heidi Nakrem, TB