– Folk kan ikke forvente at vi kommer med én gang. Det koster mye å sende en elektriker til Hølonda for ei lyspære, sier fagleder Knut Forsmark i Melhus kommune.

Her og der

Både kommunen og Trønderbladet får jevnlig melding fra folk om at gatelysene ikke lyser.

– Det har vært uten lys i hele høst og vinter, det kommer vel til våren, sier en leser om gatelysene mellom krysset Melhusvegen/Gimsvegen og over Gimse bru.

Forsmark opplyser at kommunen har ansvar for belysninga på bruer som Gimse bru og Kvålsbrua.

Andre har meldt fra om at gatelys ikke fungerer i boligfelt, og at det tar lang tid før pærene skiftets ut. Eller at de ikke har gatelys i det hele tatt.

Fagleder Forsmark forteller at kommune har ansvar for litt over 1700 gatelys. De fleste av disse står langs kommunale veier, og noen langs gang- og sykkelveier.

– Statens vegvesen har flere gatelys enn kommunen har, sier Forsmark.

Glad for meldinger

Forsmark forteller at kommunen ikke har kapasitet til å kjøre jevnlig rundt omkring for å følge med om gatelys er blitt mørke, og at kommunen er takknemlig for melding fra publikum.

– Det er supert at folk melder fra, og vi kjører også rundt. Men vi jobber jo mest på dagtid, og da får vi ikke sett nærmere på om gatelysene fungerer, opplyser Forsmark.

Kommunen samler opp meldinger som kommer inn, og sender dem over til TrønderEnergi som skifter pærene.

Feil

Ikke bare pærene eller armaturen kan gå i stykker.

– Vi har hatt ledningsbrudd på Brekkåsen og Gimse. Ledningsanlegget på Karivollen har vi skiftet ut. Vi skifter ut pærer så fort vi kan, mens utskifting av armaturer er en større jobb. Alt vi fikk bevilget fra kommunestyret, har vi brukt opp, sier Forsmark.

Andre feil som kan oppstå er overbelastning og jordingsfeil, og det kan føre til at hele veistrekninger som miljøgata, blir mørklagt.

Statlig krav

– Vi har fått pålegg fra staten om at alt av strømforbruk skal måles fra 2019. Det krever mye arbeid på gatelysnettet, men vil forhåpentligvis gjøre det mer stabilt. I første omgang er det de gamle kvikksølvaramaturene vi skal bytte ut fordi det ikke er lov å skifte pærer i dem. For nyanlegg er det pålegg om ledlys, sier Forsmark.

Årets mål er ifølge Forsmark å gå i gang med større målingsprosjekter på grunn av det statlige kravet om strømmåling samt pæreskift. I tillegg håper teknisk avdeling å få skiftet ut noen armaturer.

–Kostnadene raser fort av gårde, sier Forsmark.

Skaper trygghet

I veglysnormen som Melhus kommune laget i 2015, heter det at veibelysning kan øke trafikksikkerheten, trivsel og trygghetsfølelsen på stedet. Videre at veibelysning kan redusere uønsket atferd og kriminell aktivitet. Kommunen ønsker ifølge veglysnormen, at nye anlegg i hovedsak skal bygges med jordkabler.

TIDLIG UTE: I 2010 fortalte Trønderbladet at Melhus var først ut nord for Dovre med å montere ledlys i gatebelysning som her på Løvset. Energimontørlærling Vegard Borten og montørformann Jan Kjetil Eggan i TrønderEnergi sto for monteringa. Foto: Gunn Heidi Nakrem