Statens vegvesen regner med å starte anleggsarbeidet på E6 i Soknedal i år selv om Stortingets transport- og kommunikasjonskomite vil ha utredet tunnel på strekninga.

Forsinkelser?

Vegforum Trøndelag sier i dagens Adresseavisen at de frykter at ei utredning om tunnel som stortingskomiteen og Midtre Gauldal kommunestyre har bedt om, vil forsinke hele E6-prosjektet. Målet er at ny E6 fra Melhus til Ulsberg skal stå ferdig i 2023, og planen er anleggsstart i Soknedal i år. E6-prosjektet i Soknedal har dratt ut i tid.

- Vi forholder oss til anleggsstart i år, og vi jobber for å få til en oppstart i søndre del av strekninga, sier avdelingsdirektør Ketil Strand i Statens vegvesen.

Strand mener at planlegging og bygging av en tunnel i Soknedal ikke vil forsinke E6-prosjektet.

Grunnundersøkelser

- Det ser veldig kurant ut å få bygd en tunnel, og grunnundersøkelser viser at det er mulig. Vi har fullt fokus på dette nå, opplyser Strand.

Avdelingsdirektøren sier at det ideelt sett er best å bygge E6 i dagen, men at vegvesenet forholder seg til de tydelige signalene fra stortingskomiteen.

Allerede da politikerne i Midtre Gauldal kom med sterke signaler om at de ønsket tunnel i Soknedal, begynte vegvesenet å se på muligheten og ble enda sikrere på at de skulle jobbe i den retninga da stortingskomiteen kom med så tydelig signal etter henstillinga fra kommunestyret og fylkesordføreren.

Tunnelen kan bli på 3,6 kilometer lang, og vegvesenet er nå i gang med å lage anslag for kostnadene.

- Differansekostnadene med å bygge en tunnel kontra å bygge i dagen er ennå ikke vurdert godt nok til å angi en endelig kostnad, men en tunnel vil bli noe dyrere. En tunnel vil ikke forsinke prosjektet i vesentlig grad og vi vil ferdigstille prosjektet våren 2019 i henhold til opprinnelig fremdrift, opplyser prosjektleder Vigdis Espnes Landheim.

Bompenger

Byggetida for ny E6 i Soknedal vil ifølge Strand ta 2-3 år, og Strand tror denne E6-strekninga kan være ferdig i 2017-2018. Stortinget vil få en egen bompengeproprosisjon for denne strekninga, og ut fra signalene fra politikerne, legger ikke vegvesenet opp til at bompenger skal kreves inn før denne strekninga er ferdig.

Stortingspolitikerne skal også behandle en bompengeproposisjon for hele E6-strekninga, og det vil skje når reguleringsplanene er ferdig, opplyser Strand. Reguleringsplanene for den øvrige E6-strekninga skal være ferdig neste år.

Les også: hva stortingskomiteen sier om tunnel