Tirsdag var representanter fra Melhusbanken på besøk på Melhus videregående skole, og der fikk de se en presentasjon av alle ungdomsbedriftene ved skolen.

Tidligere har banken fått tilsendt forretningsplanen for hver av bedriftene, og den beste planen skulle bli belønnet med et stipend.

For å avgjøre den jevne konkurransen, måtte banken følge ekstra nøye med på hva bedriftene presenterte muntlig i auditoriet på skolen.

– Det er veldig jevnt, og vi har ingen klar vinner på forhånd, uttalte assisterende banksjef, Jarle Gustad.

De fem bedriftene heter Melhus Smykket UB, BottleBerries UB, Shelfie UB, Ikke vent UB og Toppsokken UB. De presenterte alle sin forretningsplan, med poster for blant annet økonomi, markedsføring, produksjon og salg.

Det var Toppsokken UB som stakk av med den gjeveste prisen, og fikk 2.000 kroner fra Melhusbanken. Melhus Smykket UB fikk 1.500 kroner, og de tre siste fikk 500 kroner hver.

– Det var tett, understreker Rune Angvik, bedriftsrådgiver i Melhusbanken.

– Planene var gode, men med noen svakheter som var større hos enkelte. Mange av dem hadde avdekket disse svakhetene selv, og videreutviklet seg før presentasjonen, og det gjorde det ikke lettere.

Toppsokken UB fikk prisen fordi de har en solid forretningsplan, og fordi de har kommet så langt. De har allerede fått produsert tursokkene med motiv fra Vassfjellet, og har solgt bra.

I februar skal ungdomsbedriftene fra Melhus delta på messa Ung Skaperlyst på Støren, og i mars er det fylkesmessa til Ungt Entreprenørskap som står får tur.

Målet for dem alle er å nå opp til NM for ungdomsbedrifter i april.