Fra august 2019 kommer trolig Trondheim og kommunene rundt til å få et helt nytt busstilbud. Ikke bare blir rutetidene endret, det blir nye bussruter og et helt nytt system. Det blir superbusslinjer, tverrgående bussruter som ikke går innom sentrum, mindre parallellkjøring og færre bussruter, men flere avganger på de rutene som kjøres.

Les AtBs utredning her.

Må doble kollektivtrafikken

Det er etter oppdrag fra Sør-Trøndelag fylkeskommune at AtB har utredet det framtidige kollektivtilbudet for Stor-Trondheim. Bakgrunnen er å hindre at befolkningsøkningen gir en økt biltrafikk som kveler byen. For å klare den ventede befolkningsøkningen må antallet kollektivreiser dobles til 2050, men dagens rutestruktur er ikke i stand til å takle en slik økning. Anbefalingen fra AtB skal behandles i fylkestinget i juni og i bystyret i Trondheim i midten av mai. Når vedtakene er klare, vi AtB fram til desember utforme grunnlaget for bussanbudet.

Les også: Mangler sikring for spedbarn på bussen

Fjerner rute 38

Den største endringen er tre superbusslinjer. De skal gå fra Kattem/Heimdal til Ranheim via Tiller, fra Kattem/Heimdal til Lade/Strindheim via Saupstadringen, og fra Byåsen til Dragvoll. Det er den første av disse superbussene som blir den aktuelle for reisende fra Melhus.

Les også: Dyrere å ta buss fra i dag

Les også: Innestengt på bussen og truet av sjåføren

Rute 38 forsvinner og utenom rushtidene vil ikke Melhus lenger få en buss som går helt inn til Trondheim sentrum. I stedet må de reisende bytte buss på Tillerteminalen. I rushtiden på morgenen og ettermiddagen vil Melhus-bussen gå gjennom sentrum til Trondheim S og Brattøra.

Færre forsinkelser

Rute A31 erstatter dagens rute 38 fra Brekkåsen/Melhus. Det blir én av fire såkalte stamlinjer. Tilbudet skal komplettere kollektivtilbudet til tog og ivareta reisebehov til Trondheim. Gjennom å avslutte dagens lange rute 38 mellom Melhus og Stjørdal skapes økt regularitet på tilbudet, skriver AtB. I rushtiden er planen at Tillerbyen betjenes av holdeplass City Syd E6, deretter Samfundet-Dronningens gate, Trondheim S og Brattøra. I normal- og lavtrafikk mates A31 på Tillerterminalen.

Les også: Fikk busskur etter å ha ventet i 10 år

Flere avganger fra Melhus

Stamlinjene skal være et komplementerende tilbud til superbusslinjene og har full drift gjennom driftsdøgnet. Bussene er kapasitetssterke med materiell på 15-18 meter, og skal være et attraktivt supplement til superbuss. Stamlinjene, som Melhus altså trolig får, vil gå hvert 10. minutt i rushtiden og minst hvert 20. minutt ellers. Dette gjelder fram til klokka 00.30, og også på lørdag og søndag.