Det sa Johan Arnt Vatnan, som er prosjektdirektør i Nye Veier, da han snakket om E6 under Gauldalskonferansen på Støren torsdag.

Det mye omtalte Ler-krysset var tema, sammen med de andre kuttforslagene som skal gjøre E6 mellom Melhus og Ulsberg tre milliarder kroner billigere:

Vil kutte tre mrd.

  • De vil fjerne et kryss i Berkåk

  • De ønsker å legge om traseen forbi Berkåk

  • De vil ta bort krysset ved Løklia / Garli sør for Soknedal

  • De vil gjøre Størenkrysset enklere og billigere

  • De vil fjerne det ene tunnelløpet på Støren, og heller bruke dagens trasé som det ene kjørefeltet

Les: Nye Veier stiller ultimatum

– Bygger ikke for de lokale

Og de vil altså ta bort krysset på Ler. Ikke uten motstand. Men selv om Vatnan sa at de har forståelse for at folk og lokalpolitikere kjemper for sine nærområder, var han veldig tydelig: De må kutte 20 prosent for å ha mulighet til å starte med veibygging på strekningen om et par år. Som planene er nå, er veien for dyr, og prosjektet havner langt ned på Nye Veiers prioriteringsliste.

– Vi bygger hovedveier for hele landet. Ikke for å være negativ, men vi bygger ikke bare vei for dem som bor på Støren, Melhus, Ler og Kvål. Men vi bygger for hele landet. Om de da må kjøre ett minutt lenger for å komme inn på E6, blir det bedre for samfunnet hvis vi får firefelts vei, sa han.

Prioriteringer er stikkordet. Og de blir bare tøffere i årene som kommer, understrekte han.

Med å fjerne det ene tunnelløpet på Støren, vil de spare en halv milliard kroner. Ved å legge om traseen forbi Berkåk sparer de nær én milliard kroner.

– Vi må ned 20 prosent i kostnader. Gjør vi det, har vi muligheten til å bli ferdig til jul i 2027.

Les også: - Hvorfor vil dere ha Lerkrysset?

Les: Bygger tre brakkerigger i sentrum

Vil starte om to år

Vatnan gjentok at de har mål om å komme i gang med bygging av strekningen Melhus–Kvål i løpet av 2019, og ha den veien ferdig i 2021–2022.

– Men; det avhenger av å få redusert kostnadene med 20 prosent på hele strekningen fra Melhus til Ulsberg.

Nye Veier har som oppdrag å bygge mest mulig firefelts vei, og farten skal så langt det er mulig være på 110 kilometer i timen. Han viste til tall som sier at å øke fra to til trefelts vei, kun hever kapasiteten med 12 til 13 prosent.

– Hvor mange slike strekninger har vi ikke bygd i Norge? spurte han.

Men ved å bygge firefelts vei, øker kapasiteten med hele 271 prosent.

Vatnan understrekte også et annet samfunnsoppdrag Nye Veier har fått: De skal også utvikle Trøndelag.

– Det er det vi kaller netto ringvirkninger. Det blir bolig- og næringsutvikling når vi bygger ny vei, sa han.