Forslaget til reguleringsplan fra Statens vegvesen er like om hjørnet. Vegvesenets konsulent ser over den i disse dager, og prosjektleder Lars Bjørgård forteller at de forventer å få planen i hende mot slutten av november. Altså, ikke mange dagene til.

Les også: Skal deponere store E6-masser på Hovin

Før jul

– Så skal vi ta den siste kvalitetssikringen, så blir planen videresendt til kommunal behandling i løpet av desember, sier han.

Bjørgård sier at de forventer å få vedtak på reguleringsplanen mot våren.

Han forteller at den nye E6’en i parsellen Prestteigen–Gyllan, i all hovedsak vil gå i dagens veitrasé, bortsett fra det som har blitt en stor tunnel i fjellet forbi dagens Brattli- og Håggåtuneller.

Les: 20 millioner til E6 Soknedal

Mener Liøya berger

Et stort spenningsmoment for Støren sin del, har vært hvilken inngripen veien får for Liøya-området. Her ligger Støren barnehage, Støren barneskole, idrettsparken og Liøya barnehage på rad og rekke.

– Etter vårt syn er det marginalt hva vi spiser av området inn mot barnehagen og skolen. Vi mener Liøya skal bestå som i dag, at funksjonaliteten vil være som i dag, sier Bjørgård.

Dermed satser vegvesenet på å unngå å løse inn dette arealet.

Les også: Skolen på Støren er smekkfull

- Vi får se

Om kommunen ser likt på det, vil vise seg når reguleringsplanen blir sendt over. Rådmann Knut Dukane sier at vegvesenet alltid vil ha som mål å unngå innløsing av eiendommer.

– Så får vi se hva vi kommer fram til, og hva Fylkesmannen vil si om dette.

– Hva tenker dere i kommunen om det?

– Hvis alternativet ikke vil være til store ulemper for skole- og barnehagedriften, er det greit for oss. Men hvis det blir for store utfordringer for virksomheten, blir bildet noe helt annet, sier Dukane.

Les også: Handelsstanden i Soknedal venter spent på ny vei

Slik blir veien:

Her er noen av hovedpunktene i reguleringsplanen, som i midten av september ble forelagt berørte grunneiere:

  • Det kan ryke tre til fire hus i boligfeltet på Prestteigen, som ligger langsmed fylkesvei 30. I tillegg: ett til to hus langs E6 ved Gaula bru.

  • Det ser ut som det blir et veikryss ved Håggåtunellen likevel.

  • Det blir en tunnel på 2,5 kilometer der dagens to tunneler går.

  • Skolene og barnehagene på Liøya ser ut til å berge.

  • Ny bru parallelt med dagens Gaula bru

Bjørgård sa den gang at parsellen har vært utfordrende å jobbe med, delvis på grunn av grunnforhold som ikke har vært optimale. Særlig gjelder dette fjellet hvor tunnelen nå kommer. På grunn av grunnforholdene, må de legge tunnelen lenger inn i fjellet. Den blir 2,5 kilometer lang.

Les også: Sa nei til kryss til Støren

Les også: Leirsuppe fra 1345