Forslaget til reguleringsplan fra Statens vegvesen er like om hjørnet. Vegvesenets konsulent ser over den i disse dager, og prosjektleder Lars Bjørgård forteller at de forventer å få planen i hende mot slutten av november. Altså, ikke mange dagene til.
Les også: Skal deponere store E6-masser på Hovin
Før jul
– Så skal vi ta den siste kvalitetssikringen, så blir planen videresendt til kommunal behandling i løpet av desember, sier han.
Bjørgård sier at de forventer å få vedtak på reguleringsplanen mot våren.
Han forteller at den nye E6’en i parsellen Prestteigen–Gyllan, i all hovedsak vil gå i dagens veitrasé, bortsett fra det som har blitt en stor tunnel i fjellet forbi dagens Brattli- og Håggåtuneller.
Les: 20 millioner til E6 Soknedal
Mener Liøya berger
Et stort spenningsmoment for Støren sin del, har vært hvilken inngripen veien får for Liøya-området. Her ligger Støren barnehage, Støren barneskole, idrettsparken og Liøya barnehage på rad og rekke.
– Etter vårt syn er det marginalt hva vi spiser av området inn mot barnehagen og skolen. Vi mener Liøya skal bestå som i dag, at funksjonaliteten vil være som i dag, sier Bjørgård.
Dermed satser vegvesenet på å unngå å løse inn dette arealet.
Les også: Skolen på Støren er smekkfull
- Vi får se
Om kommunen ser likt på det, vil vise seg når reguleringsplanen blir sendt over. Rådmann Knut Dukane sier at vegvesenet alltid vil ha som mål å unngå innløsing av eiendommer.
– Så får vi se hva vi kommer fram til, og hva Fylkesmannen vil si om dette.
– Hva tenker dere i kommunen om det?
– Hvis alternativet ikke vil være til store ulemper for skole- og barnehagedriften, er det greit for oss. Men hvis det blir for store utfordringer for virksomheten, blir bildet noe helt annet, sier Dukane.
Les også: Handelsstanden i Soknedal venter spent på ny vei
Slik blir veien:
Her er noen av hovedpunktene i reguleringsplanen, som i midten av september ble forelagt berørte grunneiere:
Det kan ryke tre til fire hus i boligfeltet på Prestteigen, som ligger langsmed fylkesvei 30. I tillegg: ett til to hus langs E6 ved Gaula bru.
Det ser ut som det blir et veikryss ved Håggåtunellen likevel.
Det blir en tunnel på 2,5 kilometer der dagens to tunneler går.
Skolene og barnehagene på Liøya ser ut til å berge.
Ny bru parallelt med dagens Gaula bru
Bjørgård sa den gang at parsellen har vært utfordrende å jobbe med, delvis på grunn av grunnforhold som ikke har vært optimale. Særlig gjelder dette fjellet hvor tunnelen nå kommer. På grunn av grunnforholdene, må de legge tunnelen lenger inn i fjellet. Den blir 2,5 kilometer lang.
Les også: Sa nei til kryss til Støren
Les også: Leirsuppe fra 1345