Fredag og lørdag spilles teaterforestillingen «200 milliarder og 1» på Teaterhuset Avant Garden i Trondheim. En gripende forestilling til ettertanke, om livet, både før og etter døden, både på biologisk og eksistensielt plan.

Forestillingen er et resultat av et tverrfaglig samarbeid, som kombinerer dans, musikk, scenekunst og biologi. En av de to skuespillerne som spiller i stykket, er Frode Eggen fra Melhus.

Litt uvant å se deg sånn, Frode, når du samtidig til stadighet vises på TV, i reklamen for Telenor, som den mildt sagt noe enkle Arnfinn Baksletten.

–Det er rart det der. Denne forestillingen har jeg brukt mye mer tid på å lage, enn alle de reklamefilmene til sammen, men filmene har blitt sett så mye mer. Det er lett å tro at det er sånn jeg er. Eksponeringen på TV er stor, sier Frode.

Les også: Familien på fire flyttet fra Lundamo til Spania

Utfordrende roller

Både «200 milliarder og 1» og forestillingen «The Mariner», som vises på Teaterhuset Avant Garden senere i oktober, er stykker hvor Frode ikke bare spiller en rolle på scenen, men har deltatt aktivt i å utvikle stykkene.

«The Mariner» blir en utfordring på en helt annen måte enn «200 milliarder og 1», forteller Frode.

Dramaet er skrevet av Fernando Pessoa for hundre år siden.

–Det er et statisk drama som handler om tre kvinner, som våker oven en annen kvinne som er død. Og det er ingen ting som skjer. Det er et bruddstykke av en fortelling inni der, som blir avbrutt, for å sikre at ingen ting skjer. Det er et veldig atypisk teater, forteller Frode.

Les også: 20 millioner til E6 Soknedal

Dette har aktørene jobbet med og satt seg grundig inn i, for å fremføre improvisasjonsteater over teksten, med premiere den 28. oktober.

–Noe av målet er å få brukt språket og formuttrykket, så publikum blir i stand til å skape fragmenter av fortellingen selv, forteller skuespilleren.

Dreven på impro

Improvisasjonsteater har Frode jobbet mye med før, og mange andre spesielle former for scenekunst.

–Jeg har gjort utrolig få teaterforestillinger som er helt vanlig teater i løpet av de 15 årene jeg har drevet med dette profesjonelt. Jeg har ikke søkt i den retningen, og så har jeg en stor omgangskrets av musikere og forfattere, hvor mange er nysgjerrige på å blande sjangere. Improvisasjonsteater er det jeg har jobbet mest med, forteller han.

Men «The Mariner» er ikke et typisk improvisasjonsteaterstykke, kan han fortelle.

–Det har vært frustrerende å jobbe med en så statisk tekst. Det er jo det motsatte av improvisasjon, humrer han.

Fiksjon fra virkeligheten

Men først spilles «200 milliarder og 1». Forestillingen er laget etter en idé av Tone Pernille Østern, og har blitt brukt som en del av et prosjekt for skoleklasser gjennom Den kulturelle skolesekken, før den nå vises i to forestillinger som er åpne for alle.

Den handler om biologen Alex Strømme, som er en kollega av Tone i virkeligheten, og hans jakt på evig liv for 30 år siden. Han ville forske på den unike cellestrukturen i den hardføre planten Lobelia Telekii, som kun vokser i Mount Kenya og et par andre fjellområdet i Kenya, for å se om egenskaper fra planten kunne overføres til andre organismer. Alex reiste til Kenya, og så langt er historien i skuespillet autentisk.

Med en scenisk og musikalsk tolkning av hva han fant og ikke fant ut om muligheten for menneskers evige liv, skapes en fengende fortelling som kombinerer vitenskap, musikk, dans, religion og filosofi.