- Næringslivet og beboerne i Søbergdalen venter på rampene, sier Hans Petter Øien Kvam, daglig leder for Melhus næringsareal.

Øien Kvam er også leder for næringsforeninga, og han sier at det er viktig å finne ei løsning.

Har ventet i mange år

Helt siden E6 ble bygd for over 10 år siden, har folk ventet på rampene. Da E6 ble bygd, valgte Statens vegvesen å spare inn kostnadene med ramper ved Skjerdingstad. Følgen ble massiv lastebilkjøring gjennom Søberg. Sjåførene kommer seg ikke inn på E6, og må kjøre gjennom Søberg fram til Melhus sentrum der de kan komme seg inn p E6 via tverrforbindelsen.

Søberg var gjennomfartsområde for E6-trafikken, og beboerne så fram til roligere tider da E6 ble lagt om. Slik skulle det altså ikke gå. På Søberg og Skjerdingstad er det mye næringsvirksomhet som grusuttak, og i Hofstad næringspark er det nå stor virksomhet etter at bortimot alle næringstomtene er solgt.

Mangler penger

- Det står på finansieringa. De som har kjøpt tomt i Hofstad næringspark har gjort det ut fra dagens vei, og er blitt forespeilet at det kommer ramper når ny E6 er ferdig. Det blir for enkelt å si at næringslivet skal betale. Jeg skal ha et møte med Melhus kommune for å drøfte om kommunen kan bidra, sier Øien Kvam.

Øien Kvam forteller at Melhus næringsareal har fått laget tegninger. Hvor mye rampene vil koste, vil han ikke tallfeste nøyaktig bortsett fra å si at han tror rampene vil koste under 20 millioner kroner.

- Jeg har stor tro på at vi kommer i mål, sier Øien Kvam.

Håpet på utbygging

I 2013 la Statens vegvesen fram et forslag som innebar en kostnad på 52 millioner kroner for ramper. Ingenting skjedde fordi vegvesenet ikke hadde penger, og vegvesenet så for seg at rampene ville bli bygd når ny E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg skal realiseres. Som tidligere uttalt har Nye Veier tatt over det E6-prosjektet, og har ikke gitt noen dato for når veien bygges.

Melhus næringsareal satte i fjor høst i gang arbeidet med å se på om det er mulig å få bygd ramper i form av ei midlertidig løsning enten i dagens kryss vd Skjerdingstad eller ved tunnelen. Rambøll har laget tegninger, og disse er godkjent av Statens vegvesen som også har godkjent at det kan startes regulering. Imidlertid vil ikke vegvesenet forskuttere bygginga.

Tok opp saken

Fylkestingsrepresentant Per Olav Skurdal Hopsø (Ap) fra Melhus har spurt fylkesrådmannen om hvor saken står, og fylkesrådmannen har svart at Statens vegvesen forventer at Melhus næringsareal eller kommunen starter arbeidet med reguleringa og at det inngås en utbyggingsavtale med vegvesenet.

- Utover dette er fremdriften opp til utbygger, heter det i svaret fra fylkesrådmannen.

Selv om gamle E6 er en fylkeskommunal vei, mener Skurdal Hopsø at det er staten og ikke fylkeskommunen som skal finansiere rampene.

- Fylkeskommunens rolle vil være en pådriverrolle. Vi har forståelse for utfordringene dagens løsning har for næringa, men ikke minst for beboerne på Søberg som får all tungtrafikken. Kommunen bør sette i gang regulering, og Staten bør forskuttere rampene, mener Skurdal Hopsø.

gunnheidi@tronderbladet.no

982 60 456