Ny E6 mellom Jaktøya i Melhus og Ulsberg vil koste 15 milliarder kroner.

Det opplyste assisterende prosjektleder Vigdis Espnes Landheim fra Statens vegvesen til Melhus formannskap i dag tirsdag.

Tidligere har det vært stipulert at ny E6 vil koste rundt 13-14 millilarder kroner.

- Prisøkninga skyldes at det er lagt inn en firefelts vei på Gyllan, sier Espnes Landheim.

Vegvesenet har tatt utgangspunkt i den rødgrønne regjeringas vedtak om at ny E6 mellom Jaktøya og Støren skal bygges som firefelts vei. På Hovin (Gyllan) er det nylig bygd en tofelts vei med midtdeler, og denne er bygd for å kunne utvides til fire felt slik den forrige regjeringas vedtak er.

På strekninga mellom Støren og Ulsberg skal det være 2-3 felts vei ifølge vedtaket den forrige regjeringa gjorde. Espnes Landheim fortalte formannskapet at vegvesenet forholder seg til dette regjeringsvedtaket.

Statens vegvesen har også tatt utgangspunkt i vedtaket om at bompengeandelen skal være 3,5 milliarder kroner, og at økt pris på ny E6 ikke endrer dette.

I midten av 2017 venter vegvesenet at Stortinget har gjort vedtak om bompengefinansieringa av ny E6.

Statens vegvesen er i gang med planlegginga av ny E6, og tar sikte på å starte bygging av E6 i Soknedal i 2016 med veiåpning for strekninga Vindåsliene (Statens kartverks stavemåte)- Korporalsbrua.

E6-strekninga mellom Melhus og Ulsberg vil ifølge vegvesenets planer, være ferdig i 2022.

Les også: da samferdselskomiteen besøkte Støren