I løpet av en tiårsperiode er 15 drept og 519 skadd i ulykker på E6 mellom Melhus og Opplands grense, ifølge tall fra Statens vegvesen.

291 ulykker

På den 136 kilometer lange E6-strekninga har det vært 291 ulykker. Dette er politirapporterte trafikkulykker. Helge Stabbursvik i Statens vegvesen mener det er stor grad av underrapportering. Tallene gjelder årene 2002-2011, og er innhentet av Bygg vei.no som kjemper for ny E6 mellom Melhus og Ulsberg.

- Skremmende fakta, sier prosjektleder Trond Jære.

Les også: samlet bak felles uttalelse

Samfunnsøkonomi

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier sier til Trønderbladet at veiselskapet først vil bygge E6 nord for Trondheim, og hun begrunner det med at det er mest samfunnsøkonomisk. Nye Veier benytter samme modell som Statens vegvesen, og rangerer veibygging etter blant annet ulykkestall og redusert kjøretid for bilistene.

Les også: veibygginga er ikke datofestet

Ulykkesbelastet

Ifølge tall fra Statens vegvesen er utforkjøring og møteulykker de to vanligste ulykkestypene. Møteulykker har gitt flest drepte og hardt skadde. Antall trafikkulykker svinger litt fra år til år, men viser ingen tegn til nedgang. Flest ulykker skjer om sommeren.

Les også: full politisk krangel om E6

Spesielt strekningene Kvål-Støren, Soknedal og fra Garli og sørover peker seg ut som ulykkesbelastet.

Les også: om Høyre-jubelen

Ordførerne skal møte fylkespolitikere

Bygg vei.no har før Nye Veier sendte ut sin beslutning om hvilke veistrekninger som skulle prioriteres, sendt brev til Nye Veier og har hatt kontakt med fylkeskommunen og vegvesenet. Prosjektleder Trond Jære opplyser at de fire ordførerne på strekninga Melhus-Ulsberg skal ha møte med fylkestingspolitikere de nærmeste dagene i håp om at E6 Melhus-Ulsberg blir prioritert.

Jære som er tidligere rådmann i Rennebu, mener politikerne har et samfunnsansvar.

- Den eneste åpninga for dette veiprosjektet er at regjeringa legger inn mer penger i veiselskapet slik at det kan bygges parallelt. Vi får være optimister, sier Jære.