Torgård er stedet Jernbaneverket anbefaler som lokalisering for ny godsterminal. De ønsker dermed ikke at Søberg blir med videre, når saken nå avgjøres av Samferdselsdepartementet.

Det var nærheten til næringslivet, hensynet til naboer og arealbruk som gjorde at Torgård ble foretrukket. Jernbaneverket har kommet fram til at det er trangt på Søberg, og at en godsterminal måtte bli bygd på et lokk over E6. Dessuten ville det ha vært behov for å fjerne en stor løsmannemorene ved Hofstad næringspark, og totalt sett ville dette ha kostet like mye som Torgård-alternativet.

Det offentliggjorde Jernbaneverket under en pressekonferanse i Trondheim i dag onsdag. Prosjektleder Raymond Siiri og regionaldirektør for samfunn og strategi, Anne Skolmli, representerte Jernbaneverket.

Jernbaneverket opplyste også at det er behov for en 7-8 kilometer lang jernbanetunnel til Søberg, og at denne kan bygges senere.

Ble forsinket

Anbefalinga overleverer Jernbaneverket nå i dag til Samferdselsdepartementet.

Samferdselsdepartementet bad Jernbaneverket ha klar ei anbefaling innen utgangen av året, og denne ble forsinket fordi departementet ville ha svar på tilleggsspørsmål.

Tidligere har Samferdselsdepartementet bestemt at ny godsterminal skal komme sør for Trondheim, og at det skal velges delt løsning med havn på Orkanger. Godsterminalen på Torgård/Gjesmo vil kunne både høres og sees fra Melhus, ettersom en godsterminal der vil komme på kommunegrensa mot Melhus. Jernbaneverket har dessuten planlagt å bygge et jernbanespor fra Melhus til Torgård.

Les også: hva skjer i Melhus?

Jernbaneverket har så langt holdt kortene tett til brystet, men gjør det nå klart at de anbefaler Torgård.