- Vi blir overkjørt, sa grunneier Eivind Vik under et folkemøte om veien opp til det planlagt næringsområde Haukdalsmyra på Støren.

Det samme mener Roar Skålvold som frykter at veien vil gi en totalrasering av småbruket der han bor. 31-åringens sønn er sjette generasjon på småbruket. Veien vil komme 30 meter unna bolighuset, og enda nærmere en garasje.

På rekordtid har Midtre Gauldal kommune fått fram et reguleringsplanforslag for området der Norsk Kylling tilbys å bygge fabrikk.

Fikk se film

Folkemøtet i Støren kulturhus onsdag kveld var godt besøkt. I starten av møtet orienterte kommuneplanlegger Siri Solem om hvorfor alternativ 1 var blitt valgt, og hun viste en film der en kan se hvordan den planlagte veien vil ta seg ut i terrenget. Veien skal gå fra fylkesveg 30, ha ei stigning på tre prosent i svingen og vil bli åtte kilometer lang om en tar med gårdsveier, forklarer Solem. Den blir 13,5 meter bred, får egen gangbane og er dimensjonert for 70 km/t.

Rekordraskt har Midtre Gauldal laget forslag til reguleringsplan for Haukdalsmyra, og kommunen har brukt 5-6 millioner kroner på utarbeiding av planforslaget. Sweco har bistått, og 36 personer fra Sweco og kommunen jobbet med å få planlagt veien. Årsaken er at Norsk Kylling skal bygge ny fabrikk, og ordfører Sivert Moen nærer i likhet med resten av kommuneledelsen, en stor frykt for at Midtre Gauldal skal miste hjørnesteinsbedriften som gir 1000 arbeidsplasser totalt.

Les også: Venter med tomtevalg til februar

Mener de er frampå

Etter at Norsk Kylling varslet ordføreren om at bedriften vil bygge ny fabrikk, valgte Midtre Gauldal kommune å kaste seg rundt for å få laget en reguleringsplan for et fabrikkområde. Enhetsleder Hubertina Doeven mener at Midtre Gauldal kommune nå ligger foran konkurrentene Orkdal og Malvik.

Les også: Avviser forhåndsløfte til Orkdal

- Etter det vi har kjennskap til, vil Orkdal kommune at Norsk Kylling skal regulere om de velger Orkdal, mens Malvik har ferdig regulert tomt, men har problemer med vann, sier Doeven etter møtet.

Les også: Lanserte nytt alternativ

Hva veien vil koste, vil ikke ordfører Sivert Moen si noe om foreløpig. Det skyldes ifølge ordføreren at kommunen ikke vil gi et hint til dem som skal legge inn anbud på veibygging. Men det sier litt om kostnadene at et alternativ som ble vraket av administrasjonen og politikerne, kostet 100 millioner mer enn de gjenværende alternativene.

Se også: Video av veien

Ifølge ordfører Moen er målet å ha den vedtatt i kommunestyret 2. mars neste år. På den datoen vil det ha gått ni måneder fra arbeidet med planforslaget startet, og så raskt har ikke kommunen laget en reguleringsplan før, forteller enhetsleder Doeven. Vanligvis tar det 1–2 år å lage en reguleringsplan fra start til vedtak i kommunestyret.

Svært misfornøyde

Under folkemøtet var det klart at berørte grunneiere er svært misfornøyde med at alternativ 1 er valgt for veien opp til industriområdet.

- Alternativ 1 er en totalrasering. Det er bløt leire under hele eiendommen, og det vil bli skremmende rystelser når de skal bygge veien, sier Skålvold.

Skålvold sier at alle fem grunneierne føler seg overkjørt slik grunneier Eivind Vik gjentatte ganger sa det under folkemøtet.

- Det går an å bygge vei oppi der uten å berøre boliger. Vi har forståelse for at kommunen vil beholde Norsk Kylling, opplyser Skålvold.

Grunneier Eivind Vik vil få den planlagte veien helt inntil garasjen. Han gjentok flere ganger at dialogen med grunneierne ikke har vært god. Blant annet tok han opp knapp varsling da kulturminneregistreringa skulle skje. Vik reagerer på at det ikke tas hensyn til at det er et svært gammmel jernvinningsanlegg i området. En annen grunneier fortalte at han fikk innkalling til et møte etter at det hadde vært.

- Vi valgte å prioritere hardt, sa næringsrådgiver Knut Magne Lundemo.

Lundemo sa at Midtre Gauldal kommune måtte være en medspiller for ikke å miste Norsk Kylling.

Avviste for høyt tempo

Ordfører Sivert Moen avviste at arbeidet med reguleringsplanen har gått ulovlig fort unna, og han sa at det kan være aktuelt med innløsning eller avbøtende tiltak. Flere ganger understreket han at Norsk Kylling betyr svært mye for Midtre Gauldal. Ifølge ordføreren handler det om framtida til kommunen, og han uttalte at Norsk Kylling, fabrikkbygginga og industriområdet vil ha større økonomisk betydning for Midtre Gauldal enn E6-bygginga. Moen slo fast at det vil være aktuelt å gå videre med næringsområdet selv om Norsk Kylling velger en annen kommune. Men det beste ville være å få inn en stor aktør som Norsk Kylling ifølge Moen.

- Får vi inn Norsk Kylling, blir resten som å selge smør, sier Moen til Trønderbladet.

Rådmann Knut Dukane valgte også å legge bredsida til for å få fram at kommuneledelsen mener alt må gjøres for å beholde Norsk Kylling, og mangeårig fylkespolitiker for Venstre, Randi Rognes, tok også opp hva Norsk Kylling betyr for kommunen.

- Jeg har forståelse for at grunneierne har betenkeligheter. Jeg har lyst til å løfte blikket for storsamfunnet. Om Norsk Kylling trekker seg ut, får det store konsekvenser, sa Rognes (V).

Midtre Gauldal kommune er i dialog med fylkeskommunen om den planlagte veien kan bli en fylkesvei, og Moen pekte på at veien åpner for en bedre veiadkomst til Haukdalen og Budal.

I dag torsdag har kommunen åpen kontordag for berørte grunneiere, og fagleder Doeven understreket at kontordøra er åpen.

Grunneier Eivind Vik reiste seg opp og sa i innlegget at grunneierne føler seg overkjørte.
Ordfører Sivert Moen sa at kommunen vil forsøke å begrense skadene. Foran kommuneplanlegger Siri Solem og enhetsleder Hubertina Doeven, og bak næringsrådgiver Knut Magne Lundemo, utvalgsleder Svein Fløttum og rådmann Knut Dukane.
Kartet viser veien inn til næringsarealet.
Noen av de frammøtte slo av en kort prat seg imellom etter møtet.