Høyre foreslår i revidert statsbudsjett å fjerne rushtidsavgifta for bommen på Klett.

- Vi ønsker å få en flat og ens avgift hele døgnet. Folk skal ikke straffes ekstra for at de skal på jobb. De blir utsatt for ei veldig urettferdig belastning, og som Stortinget ikke så konsekvensen av, sier stortingsrepresentant Linda C. Hofstad Helleland.

Høyre vil altså at bomsatsen på 20 kroner på Klett skal erstattes med 10 kroner hele døgnet.

- Voldsom pågang

- Vi får voldsom pågang fra folk i Melhus og Midtre Gauldal som er fortvilt over situasjonen og ekstrautgiftene de påføres. Det tar vi i Høyre veldig alvorlig, sier Hofstad Helland.

Hun mener at miljøpakke 1 ble uforsvarlig behandlet i Stortinget da den ble behandlet rett før sommerferien i fjor.

- Stortinget hadde ikke god nok informasjon om konsekvensene og hvordan dette ville gå utover lokalbefolkninga. Regjeringspartiene presset dette gjennom med maktarroganse. Resultatet er at de har fått på plass ei løsning som er særdeles dårlig, sier Hofstad Helland.

I forbindelse med revidert statsbudsjett, foreslår Høyre at rushtidsavgifta fjernes. Partiet har regnet på om dette går utover finansieringa av miljøpakka, og har kommet fram til at fjerning av rushtidsavgifta vil være mulig innenfor ramma for prosjektet. Det skal ifølge Høyre heller ikke gi noen forsinkelser.

Hofstad Helleland har ingen forståelse for at rushtidsavgifta brukes for å dempe biltrafikken, og hun sier at trondheimsordføreren må skjønne at bilen har kommet for å bli. Hun sier at det har kommet mange henvendelser fra fortvilte småbarnsforeldre og bedriftsledere, og hun forventer at regjeringspartiene er med på å stemme ned rushtidsavgifta.

- Folk er uten tvil provosert over rushtidsavgifta og de føler at den er urettferdig, sier partifelle og lokalpolitiker Sigmund Gråbak.

By mot land

- Folk i Trondheim mener det er rettferdig at folk utenfor Trondheim betaler ekstra fordi de har jobb i Trondheim og bringer skatteinntekt tilbake til hjemkommunen?

- En kan ikke bygge veier etter slike modeller. Staten skulle ha bygd veinettet, og vi mener det må mer statlige midler til. Dessuten burde hele strekninga fra Tiller til Oppdal bygges som et OPS-prosjekt. Vi ber regjeringa gå gjennom hele ordninga, og en kan ikke drive venstrehåndsarbeid med miljøpakke 2 som skal behandles neste sommer, sier Hofstad Helland.

OPS (offentlig privat-samarbeid) ble brukt på E39 fra Øysand til Thamshamn, og det innebærer at veien ble bygd i en fei og omtrent samtidig som innkrevinga startet. Hofstad Helleland mener det er urimelig at folk skal betale bompenger på Klett for en vei de ikke vet når kommer.

- Rita Ottervik betaler med kredittkort på alt annet enn vei. Det er ekstremt lite lønnsomt å bygge klattevis. Tiller-Oppdal burde ha vært bygd som ett prosjekt, sier Hofstad Helleland.

Derimot støtter hun bompenger for nye E6 fra Melhus til Oppdal, og mener at uten spleiselag vil dette veiprosjektet komme bakerst i køa.

- Det var en stor og hårete kamel å svelge, sier Hofstad Helleland.

Stortingsrepresentant Linda C. H. Helleland og lokalpolitiker Sigmund Gråbak.