90 prosent av omsetningen i Gildset transport AS, som er transportdelen av det etter hvert store firmaet, er direkte knyttet opp mot Norsk Kylling. Dette selskapet omsatte for 30 millioner kroner i fjor, og har 14 faste sjåfører i stallen.

– Veldig spente

I tillegg har de datterselskapet Støren dekkservice. Også det har en stor del av omsetningen sin fra Norsk Kylling, gjennom salg av hydraulikk, slanger, olje, vaskemidler og lignende.

I tillegg har de eget verksted, som inngår i Gildset Transport.

Daglig leder Per Arvid Gildset sier det åpenbare:

– Vi er veldig spente på hva Norsk Kylling bestemmer seg for.

– Hva om Norsk Kylling ender opp med å flytte ut av kommunen?

– Vi har en avtale med Norsk Kylling som gjelder enda i fem år. Vi skal klare å takle det hvis de havner lenger unna. Men det blir store utfordringer for oss, hvis de flytter ut av kommunen. Vi er veldig spente på hvor de eventuelt flytter, i så fall, sier Gildset.

Han sier at så lenge de ender opp sør for Trondheim, skal det gå bra, mens han ser mer mørkt på det hvis fabrikken havner nord for Trondheim.

De har 14 lastebiler og det samme antallet sjåfører som frakter kyllinger til Norsk Kylling hver dag. De henter kylling fra Høylandet og Overhalla i nord, til Alvdal og Tolga i sør. Til sammen henter de kylling hos 190 til 200 kyllingbønder.

Les: Seks kommuner kjemper om Norsk Kylling

Én bil i 1992

Per Arvid Gildset tok kontakt med Agnar Østhus i 1992, som året før startet opp Norsk Kylling i Engan. Han hadde hørt at Østhus var på utkikk etter en transportør av kyllingen. Gildset fikk kontrakt med Østhus, og firmaet ble etablert. Det var Per Arvid og broren Erling som kjørte lastebilen til å begynne med.

– Vi måtte fort få tak i flere biler og sjåfører. Og vi har hatt en jevn og trutt økning hele veien, forteller Per Arvid.

Særlig opplevde de en stor vekst i årene 2005 og 2006. I 2013 investerte de i ni nye lastebiler. En investering på over 30 millioner kroner. Alle disse bilene møter Euro 6-kravet om utslipp av diesel, som er av den mest miljøvennlige typen lastebiler på markedet.

Gildset skryter av samarbeidet med Norsk Kylling, både med ny og gammel ledelse.

– Det har aldri vært noen problemer med Agnar Østhus. Han skal ha stor skryt for det han har skapt, han har tilført kommunen enormt mange arbeidsplasser.

Les også: Hit vil de lokke Norsk Kylling

26 ansatte

Totalt er de nå 26 ansatte, fordelt over administrasjon, sjåfører og de som jobber på verkstedet og i butikken. To av de ansatte kommer fra Melhus, og to fra Rennebu. Ellers er de 22 andre alle bosatt i Midtre Gauldal kommune.

De tar inn i snitt en lærling i året, og er stolt av å ha en veldig lav sykmeldingsprosent. De tror det skyldes at de ansatte trives veldig godt på jobb, og dette er også noe de prøver å ha fokus på.

Per Arvid Gildset forteller at det stort sett alltid har gått greit å få tak i arbeidskraft.

– Man må så klart sondere terrenget litt, men det har gått bra. Vi har veldig lite gjennomtrekk.

Med seg på kontoret har også Per Arvid kona Gunvor Gildset. De bedyrer at det går veldig fint å jobbe så tett på hverandre.

– Jeg er ikke så mye på kontoret, jeg da, ler Per Arvid.

Store ringvirkninger av Norsk Kylling: Internasjonale barnekull på Støren

Jobber med kona

Gunvor begynte på fulltid i firmaet i 2008, og jobber med administrative oppgaver. Før dette jobbet hun deltid i firmaet, i tillegg til at hun jobbet på Coop på Domussenteret. De første årene hadde hun hjemmekontor, før hun flyttet ned til lokalet i 2013. Det var samme år som de bygde på verkstedet, med vaske- og lakkeringshall.

I fjor kjøpte de nabotomta rett sør for sitt lokale.

– Vi ser behov for å bygge ut verkstedet, sier Gildset.

Tomta er på åtte mål, er regulert til næringsformål. Per i dag bruker de arealet til parkering og som lagerplass.

De har også to leietakere i bygget sitt: Boreal og MB Data.

Enorm betydning

De er svært spente på hva Norsk Kylling bestemmer seg for, og om kommunen klarer å få på plass Haukdalsmyra som et godt nok alternativ.

– Jeg håper virkelig kommunen er i stand til å ta vare på dem, sier Per Arvid. Også de ser store muligheter med E6-utbyggingen, som forhåpentlig kommer i gang om ikke altfor lenge.

– Det vil bety mye for mange i selve byggeperioden. Men det varer i åtte til ti år. Norsk Kylling vil vare i generasjoner, sier Gildset. Han peker på de enorme ringvirkningene Norsk Kylling har ut i lokalsamfunnet. De er ett eksempel, og det finnes veldig mange andre bedrifter som har en stor del av sin omsetning hos fabrikken.

Han tror det vil bli tøffe tider i kommunen, skulle Norsk Kylling flagge ut. Han håper og tror at fabrikken har et primært ønske om å forbli i kommunen.

– Klart det koster kommunen mye å sette i stand Haukdalsmyra. Men jeg tør ikke tenke på hva det vil koste kommunen, hvis Norsk Kylling flytter.

VERKSTED OG BUTIKK: Støren Dekkservice AS ble etablert som datterselskap i 2012, da de kjøpte hele bygget og tok over driften fra Overaae Støren. Der jobber tre menn, og Asbjørn Buklev er daglig leder for butikkdelen. Foto: Marthe Eid