– Diesel er ikke bra for noe som helst av naturlevende organismer. Og det er slettes ikke bra i forhold til ei elv, sier Rognes.
Les også: Anslår at 1000 liter diesel har lekket ut
- Må få til et system
Han mener at det må komme på plass et system på Norsk Kylling, som hindrer at eventuelle lekkasjer fra fabrikken ikke havner i elva. Diesellekkasje fra fabrikken har skjedd en gang tidligere.
Rognes understreker at han ikke kjenner til detaljer i hvordan lekkasjen har skjedd, men sier at en lekkasje via overvannssystem, som her, gir konsentrerte mengder diesel som lekker ut i elva.
Det er ikke en fordel at vannstanden i elva er lav.
Lav vannføring
– Desto lavere vannføring, jo høyere konsentrasjoner av diesel blir det. Nå er det ti kubikk i elva. Det er et veldig følsomt system. Du har egg som ligger i grusen, og ungfisk i forskjellige årsklasser som lever i elva, sier Rognes.
Utslipp av diesel kan gi akutt fiskedød.
– Dette er ikke første gangen. Passer det rett og slett ikke å ha en så stor fabrikk liggende rett ved elva?
– Jeg tror ikke det er problemet. Det finnes systemer som fanger opp slike ting, slik at det ikke går rett ut i vassdraget. De burde hatt et system som hindrer at dieselen kommer ut i elva. Men jeg understreker at jeg ikke kjenner historien bak. Men det er viktig å ta lærdom. Dette må ryddes opp i, sier Rognes.