Nå er det vedtatt en veitrasé mellom Singsås og Forsetmoen, som kan bli en fremtidig gangvei. Det finnes ikke gangveier i Singsås, og de to grendene Singsås og Forsetmoen er på den måten splittet.

Skolen og kirka ligger på Forsetmoen, og mange skolebarn må skysses til skolen. Fylkesvei 30 er smal og har en fartsgrense på 80 kilometer i timen.

Les også: Dette kan bli investeringene neste år

POSITIVT: Berit Kristin Hov er rektor på Singsås skole, og hun ser positivt på å få en gangvei som vil binde sammen Forsetmoen med Singsås. Da kan elevene bruke idrettsplassen og lysløypa, som ligger i Singsås, i mye større grad enn i dag. Som det er nå, trenger de skyss for å komme dit.

Koble sammen to veier

Bygdelistas Per Ingar Almås var den som la frem forslaget i kommunestyret, mot rådmannens innstilling. Den ble enstemmig vedtatt, da en ny kommunedelplan for Singsås ble vedtatt. Almås er også singsåsbygg og i jobber i tillegg på Eiendom- og kommunalteknikk i kommunen.

Han forteller at det i dag går vei, i denne traseen. Både fra Singsås-sida, og fra Forsetmoen. Men det mangler omtrent 1,2 kilometer for koble sammen disse to veiene. Almås forteller at rundt 200 meter av denne strekningen er relativt krevende, og vil kreve en del sprenging av fjell.

De to veistubbene som i dag går fra Singsås og Forsetmoen, er begge kommunale veier. Politikerne håper likevel at fylkeskommunen kan være med og spleise på å bygge denne gangveien, fordi den også kan brukes som avlastningsvei for fylkesvei 30, som etter planen skal utredes for mulig bompengefinansiering ved ny vei.

Les: Måtte pusse opp kjøkkenet på Singsås

AKTIVITET: Folkehelsekoordinator Kristin Myklevoll ser svært positivt på å få gangvei i Singsås. At barn og unge er i akvititet er svært viktig for folkehelsa, og en gangvei kan i stor grad bidra til dette, mener hun.

Håper på spleiselag

Ordfører Sivert Moen håper også fylkeskommunen kan være villige til å spleise, når det kan bli en avlastningsvei.

– Det er en lang strekning, men det er vei på store deler av strekket allerede. Den er ikke primært utformet for gående, men det er en mye mindre trafikkert vei enn fylkesvei 30. Vi håper at dette kan legges inn, når vi kommer i gang med fylkesvei 30. Det er ikke en lang strekning som er komplisert, hvor vi må inn i berget.

Flere har uttalt seg til kommunedelplanen, blant annet rektor på skolen, folkehelsekoordinatoren og FAU-lederen.

Rektor på Singsås skole, Berit Kristin Hov, ser veldig positivt på å få en gangvei mellom Forsetmoen og Singsås.

Positive på Singsås

– Vi kan utvide horisonten, uten at det betyr transportkostnader. Vi får en forbindelse til lysløypa og idrettsplassen på Singsås. Og vi har ballbinge på skolen, som kan være populært for dem som bor i Singsås.

Rektoren er usikker på om noen som i dag skysses til skolen, i stedet kan gå hvis det skulle bli gangvei.

Folkehelsekoordinator Kristin Myklevoll er svært positiv til å få gangvei i Singsås.

– Vi ser at vi trenger å gjøre noe med livsstilstiltak i kommunen. Vi vil at ungene skal være fysisk aktive. Dette er et kjempegodt tiltak i så måte, sier hun.

Få gangveier

Det er svært få gangveier i Midtre Gauldal kommune, og ute i grendene er det i all hovedsak fraværende.

– Her har vi en mulighet til å få de til, da må vi benytte anledningen.

Myklevoll har selv en gutt på 12 år, og hun tør ikke sende ham syklende til fotballtrening fra Forsetmoen til Singsås.

– Det er fartsgrense på 80, og den er så smal.

Hun forteller at det er mange foreldre som ikke lar sine barn gå eller sykle langs fylkesveien.

Mylkevoll ser også for seg at skolebarna kan gå eller sykle til idrettsplassen, slik at de kan komme seg på tur på Singsås-sida uten at de må leie buss.

– Det vil ha en veldig stor verdi for dem som bor der.

Hun tror også at bygda Singsås kan bli mer knyttet sammen med en gangvei.

Forslag fra folket

Øystein Digre er også politiker. I tillegg er han lastebileier, med bosted i Singsås sentrum. Han sitter også i arbeidsgruppa for Rute 30, som jobber med å få på plass en oppgradering av fylkesveien.

Han forteller at forslaget med å legge en vei på sørsida av Gaula, kom under et folkemøte i forbindelse med at kommunen jobbet med kommunedelplanen. At man kan kombinere en gangvei med en avlastningsvei, ble sett på som veldig positivt. I dag må ungene i all hovedsak skysses til alt.

– Som det er nå, tør vi ikke sende ungene våre nedover fylkesveien. Det er 80 kilometer fartsgrense, minimalt med oversikt og smalt. Det er hustrig å kjøre tungbil der, og du plutselig oppdager en syklist eller fotgjenger. Det er jo et ulykkespunkt, sier Digre.

Han mener at kommunen rett og slett har vært for slappe her.

– Det har vært litt unnfallenhet fra kommunen gjennom mange år. Hvis du kjører forbi Haltdalen og Ålen, er det fotgjengerfelt nesten hele veien der. Der har kommunen gjort en jobb. Veldig lite er gjort her i kommunen. Det er ikke noe på Kotsøy, Rognes eller Soknedal. Ingenting.

Skal man få til resultater, må kommunen aktivt trø til, mener Digre. Målet må være å få fylkeskommunen med, men det må være kommunen som kjører saken og presser på.

Også Digre tror at en gangvei kan være med på å knytte de to grendene mer sammen, enn de er i dag.

- Hard prioritering

Karin Bjørkhaug (KrF) leder infrastrukturkomiteen i fylkeskommunen, og hun sitter i gruppa som jobber med Rute 30. Hun kan ikke si noe konkret om akkurat gangvei i Singsås.

Alle berørte kommuner langs fylkesvei 30 har gitt mandat til å utrede bompengefinansiering på en ny vei. Bjørkhaug sier at de har vært tydelige på at man skal se på hele strekningen under ett.

– Vi skal ikke bruke ressursene på noen, få tiltak, men på hele strekningen som sådan.

Framkommelighet og sikkerhet ligger høyt oppe på prioriteringslista, men Bjørkhaug understreker også at de har svært begrensede midler.

– Det blir en hard prioritering. Men sikkerhet ligger høyt oppe. Så vil prosessene med kommunen si hva vi skal prioritere.

Statens vegvesen skal lage utredningen, og slik framdriftsplanen er nå kan de vente seg en utredning i mars neste år.