Klæbo har ennå ikke skrevet under på en representasjonsavtale med Norges Skiforbund. Før det skjer kan han ikke gå verdenscuprenn i langrenn.

Konflikten dreier seg om bilderettigheter og sponsorer. Klæbo gikk ut av landslaget foran kommende sesong og har dermed ikke rett til å ha egen sponsor på drakten under verdenscuprenn.

Onsdag opplyser Team Klæbo at Norsk Kylling er hans nyeste samarbeidspartner. Selskapet er eid av Reitan Retail. Nyheten kom på et pressetreff i Orkanger.

Toårsavtale

Avtalen mellom partene er på to år og går til og med sesongen 2024/2025. Fra før har Klæbo et samarbeid med Uno-X, som også eies av Reitan Retail.

Spar, som er eid av Norgesgruppen, har hatt et samarbeid med Skiforbundet siden 2007 og står oppført på forbundets sponsorsider.

Norgesgruppen og Reitan Retail er konkurrenter i dagligvaremarkedet. Produkter fra Norsk Kylling selges utelukkende i Rema 1000-butikker.

Northug hadde Coop-avtale

Petter Northug hadde i sin tid et personlig samarbeid med dagligvarekjeden Coop i fem år mens han representerte landslaget. Han sto da utenfor landslaget, men hadde representasjonsavtale.

Under disse årene var det lange og innviklede forhandlinger mellom Northug og forbundsledelsen rundt Northugs personlige sponsor.

En representasjonsavtale mellom Klæbo og Skiforbundet må være i boks innen verdenscupstarten i Ruka i Finland i slutten av november om trønderen skal bli å se der.

Uavhengig av en avtale kan Klæbo delta i skirenn i Norge, som åpningsrennene på Beitostølen i november og NM samme sted i februar.