I midten av juni informerte prosjektleder Lars Bjørgård i veiselskapet Nye Veier formannskapet i Melhus kommune om planene for utbygginga av E6 sør for Trondheim. Da kom det fram at Nye Veier ikke ønsker å bygge E6-kryss på Ler, for å kutte kostnader på 300-400 millioner kroner. Bjørgård mer enn antydet at E6-utbygginga vil bli utsatt fra 2027 til 2035 om Melhus kommune ikke firer på kravene. Også i Midtre Gauldal og Rennebu skal kostnadene ned.

Ikke tatt debatten

Melhus-ordfører Gunnar Krogstad (Ap) har tidligere uttalt til Trønderbladet at han ikke er villig å fire på kravet og gjentar dette i fredagens utgave av Adresseavisen (+-sak). Her er han sitert på at de «fleste» politikerne i Melhus fortsatt vil kjempe for Ler-krysset. Men det er ikke tilfelle.

- Krogstad sier at de fleste vil kjempe for E6-kryss på Ler, men ingen partier har signalisert hva de vil gå for. Først skal det tas en runde innad i partiene. Vi kan ikke ta noen beslutning før vi har sett de kvalitetssikrede tallene, sier Stine Estenstad, varaordfører i Melhus Høyre.

Hun synes det er viktigere at Trøndelag får ny og bedre vei og frykter for utsettelse om Melhus tar opp kampen mot Nye Veier. Hun får støtte fra partikollegene Mari Holm Lønseth og Guro Angell Gimse. De mener at Melhus kan leve med to av og påkjøringer, ved Skjerdingstad og på Hovin. Gamle E6 vil da være en svært god lokalvei, påpeker de.

- Som lokalpolitiker for fire-fem år siden var jeg med på å regulere for ny E6. Da var Ler en del av planen og det er synd at vi ikke får det til. Men vi kan ikke bygge vei som vi gjør nå, stykkvis og delt, sier Gimse. Hun er 3. kandidat for Høyre i Sør-Trøndelag til høstens stortingsvalg.

Vil ha veien raskt ferdig

Høyre-trioen er også kritisk til at Krogstad sår tvil om tallene Nye Veier har presentert.

- Vi må tro på fagmyndighetene og gå for det, sier Estenstad.

2. kandidat for Høyre til stortingsvalget, Mari Holm Lønseth, ønsker å beholde diskusjonen på lokalpolitisk nivå. Nye Veier ble opprettet regjeringen med Høyre og Frp.

- Vi må ikke gjøre dette til en valgkampsak. Nye Veier må bestå for å sikre en helhetlig utbygging. Det er viktig for hele Trøndelag å få til gode løsninger, sier Lønseth.

- Vi må ta innover oss hva det betyr å kjempe for Ler. Vi ønsker veien raskt ferdig, sier Estenstad.