Et firma Trondheim og tre andre som innehaveren er involvert i, er i Forbrukerrådets søkelys, etter at det har kommet inn mange klager.

Flere av sakene er preget av et høyt konfliktnivå, opplyser regiondirektør ved Forbrukerrådet i Midt-Norge, Roger Helde.

Forbrukerrådet har fått til sammen elleve klagesaker på firmaene, og tre av sakene er blitt klaget inn til Forbrukertvistutvalget.

- Tillit til at selgeren er seriøs og langsiktig er helt avgjørende for en trygg bilhandel. I tillegg må bilen være i den tilstanden og ha historien som selgeren oppgir, sier regiondirektør ved Forbrukerrådet i Midt-Norge, Roger Helde. Han har en del råd å gi til den som vil kjøpe bruktbil:

Still krav til bruktbilforhandlere

Krev kontrakt, og be om tilstandsrapport. Hvis en bruktbilforhandler ikke vil gi en skriftlig tilstandsrapport, kan det være en indikasjon på at noe skjules. Da bør du ikke kjøpe bilen uten å ha gjort grundige undersøkelser.

Forbrukerkjøpsloven gir forbrukere som kjøper bil fra en bilforhandler en rekke rettigheter, men det er også viktig at forbrukerne tar sine forhåndsregler, sier Roger Helde.

Her er tabbeoversikten du gjør som bilkjøper ifølge Forbrukerrådet:

  • Du bruker ikke skriftlig kontrakt.

  • Du undersøker ikke bilen godt nok.

  • Du får ikke med bilens kilometerstand og årsmodell i kjøpskontrakten.

  • Du sjekker ikke om bilens servicehefte er fylt ut.

  • Du sjekker ikke om bilen har hatt skade. En bil som er utsatt for skade kan nemlig ha skjulte feil som er vanskelige å se. Selger må opplyse om tidligere skader han kjenner til.

  • Du kjøper bilen usett - og glemmer at det ikke er angrerett på bil.

  • Du sjekker ikke om bilen er EU-godkjent.

  • Du undersøker ikke om det er heftelser på bilen - og overser at heftelser dessverre følger bilen og ikke eieren.

  • Du sjekker ikke hvem som er bilens rette eier.

  • Du glemmer å sjekke om det følger garanti med bilen.

- Unngår du disse tabbene, vil du slippe mange uheldige overraskelser i etterkant av bilkjøpet, sier regiondirektør Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge.

Klagemuligheter

Viser det seg likevel at bilen har en mangel, og at selger er uenig når du sier ifra om dette, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev.

Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet.

Slik får du lettere solgt bruktbilen din