- Kreativiteten er stor når det gjelder urettmessig erstatningskrav, forteller utreder Askjell Hjellvik i Europeiske Reiseforsikring.

Ny nese

- For kort tid siden fikk vi inn et krav på kr 10.000 fra en kvinne for en operasjon som følge av en ulykke. Hendelsen var dokumentert i legeerklæringen som var vedlagt. Men da vi oppsøkte klinikken, oppdaget vi at det dreide seg om en spesialklinikk for plastiske neseoperasjoner. Klinikken nektet å uttale seg i saken, men etter hvert innrømmet kvinnen at ulykken var bløff, sier Hjellvik.

- Å avdekke svindel er høyt prioritert i Europeiske, og viktig for prisutviklingen på reiseforsikring. De aller fleste kundene er ærlige, og det er i deres og vår interesse at vi avslører urettmessige erstatningskrav, sier Hjellvik.

Jukseforklaringer øker

- Det er blitt ganske vanlig at folk forandrer forklaringer etter at de er blitt informert om at deres første forklaring ikke gir rett til erstatning. Vi har rutiner som gjør at vi fanger opp om forklaringene endres fra første henvendelse til andre. Derfor avdekkes disse jukseforklaringene, sier Hjellvik.

- En kvinne som var på restaurant i Paris gikk ut for å røyke. I mellomtiden ble jakke og veske stjålet fra restauranten. Da hun kontaktet Europeiske fikk hun beskjed om at tapet ikke var dekket fordi hun hadde gått fra tingene. I skademeldingen som hun senere sendte inn tilpasset hun forklaringen. Da var vesken stjålet mens hun satt og spiste på restauranten. Lureriet ble raskt avslørt.

En far ringte og sa at mobiltelefonen ble ødelagt da han ble dyttet i sjøen av eldste sønn under en fisketur. Da fikk han beskjed om at hendelig uhell ikke er dekket av reiseforsikringen. Da mannen senere sendte inn skademelding, var forklaringen at sønnen på 2 år var falt i sjøen, og at mobiltelefonen ble ødelagt da han måtte hoppe i sjøen for å redde 2-åringen, sier Hjellvik.

10 prosent er svik

- Undersøkelser som forsikringsbransjen har foretatt, viser at ca ti prosent av alle forsikringskrav er svik i en aller form.