De siste resultatene fra Euro NCAPs kollisjonstester viser at sikkerhetsnivået på de testede bilene er tilfredsstillende. NAF minner likevel om at sikre biler ikke er noen garanti mot ulykker.

- De siste ukenes debatt om unge sjåfører viser hvor viktig det er å jobbe med trafikksikkerhet på bred front. Bilene blir sikrere og sikrere, og veiene må oppgraderes. I tillegg er det avgjørende å jobbe med holdninger. Ingen biler er så sikre at vi som sjåfører kan ferdes i trafikken uten full oppmerksomhet hele tiden, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

­ Når uhellet først er ute, kan man imidlertid sette pris på at fabrikken i alle fall har gjort sitt beste for å ivareta sikkerheten. Bilene som er testet i denne runden er Audi A4, Skoda Superb, Ford Kuga, Seat Ibiza, VW T5 Caravelle, Hyundai i10 og Citroen Berlingo. De fikk fem av fem mulige stjerner i testen, bortsett fra de tre siste, som fikk fire. Samtlige fikk fire stjerner for barnesikkerhet – det høyest mulige antall stjerner med dagens tekniske løsninger.

Euro NCAP og NAF/Motor presenterer i dag et forskjellig utvalg av biler som er krasjtestet, fra minste Hyundai i10 til Volkswagen Transporter. i10 og Transporter har hver sin svakhet i testen. Stor bil gir kraftigere støt i kraft av sin størrelse og vekt. Liten bil har i utgangspunktet mindre muligheter for store deformasjonssoner, men har fordel av lav vekt i denne type kollisjon.

Skoda Superb * * * * * 35 poeng totalt (2 poeng for beltevarsler)

Audi A4 * * * * * 34 poeng totalt (2 poeng for beltevarsler)

Seat Ibiza * * * * * 34 poeng totalt (2 poeng for beltevarsler)

Ford Kuga * * * * * 33 poeng totalt (2 poeng for beltevarsler)

Citroën Berlingo * * * * 27 poeng totalt (1 poeng for beltevarsler)

Volkswagen Transporter * * * * 27 poeng totalt (1 poeng for beltevarsler)

Hyundai i10 * * * * 26 poeng totalt (1 poeng for beltevarsler)