Norsk Kylling ble milliardbedrift i 2012, samme år som Agnar Østhus valgte å selge seg ut av bedriften, da Rema overtok samtlige aksjer. Bedriften ble startet av Agnar Østhus i 1991, og det første året hadde han en omsetning på 13 millioner kroner. Allerede da vakte tallene stor oppmerksomhet.

Ifølge Østhus trengtes tre egenskaper for å lykkes: Pågangsmot, arbeidslyst og sunt bon’vett. Dette uttalte han på en næringskonferanse på Støren i november 2004.

Omstilling

– Å drive næring handler i stor grad om å se muligheter og å være villig til omstilling når det trengs, sa Østhus til andre næringsdrivende på Støren.

Han så store muligheter i kylling, og kikket ut i den store verden. I 2004 spiste hver nordmann ti kilo kyllingkjøtt. I USA lå tallet på 50.

I 2004 hadde Norsk Kylling oppnådd en omsetning på hele 285 millioner kroner. Uten transportarbeiderstreiken hevdet Østhus at de kunne ha passert 300 millioner dette året.

– Streik er noe skit, ble Østhus referert i Trønderbladet.

Agnar Østhus holdt hva han lovet. Foran øynene på forbløffede konferansedeltakere spådde han en omsetning på én milliard kroner. Mer enn en tredobling fra nivået i 2004.

Solgte

Ifølge Østhus skulle dette skje innen fem år. Historien viser at det tok åtte år. I 2012 passerte bedriften den viktige milepælen. Sommeren 2012 solgte Østhus-familien i Staur Invest AS sine siste aksjer i Norsk Kylling, og Rema 1000 ble eneeier. Agnar Østhus gikk av som daglig leder.

Agnar Østhus var ikke glad i å uttale seg i media, men i en pressemelding i 2012 skriver han:

– Jeg har hatt en spennende tid med Norsk Kylling og har en stund tenkt på å gjøre litt andre ting i livet. Jeg har fått være med på en fantastisk reise og har fått bygge en organisasjon jeg er stolt av. I dag er Norsk Kylling en stor arbeidsgiver med over 200 ansatte og en omsetning som vil passere én milliard i år.

Kyllinggründeren fra Soknedal ledet bedriftens hittil viktigste epoke fra han var 45 til 66 år.

Agnar Østhus hadde åtte år igjen i sjefsstolen ved familiebedriften Norsk Kylling, da han i 2004 la fram planene for bedriften i åra framover.