Detaljplanen for E6 Jaktøyen-Storler har vært innom Melhus formannskap, og politikerne er ikke fornøyd med den løsninga Statens vegvesen har valgt for trafikken på E39.

I likhet med Skaun kommune, Orkdalsregionen og Trondheimsregionen, er Melhus formannskap ikke fornøyd med Statens vegvesens forslag om å bygge ei ny rundkjøring på Klett i stedet for et planfritt kryss. Rundkjøringa blir på E39, mens E6 vil få av- og påkjøringsramper.

På Klett møtes E39 og E6, og rundt 30.000 biler i døgnet passer tellepunktet.

Forslaget til uttalelse ble fremmet av Gunnar Krogstad (Ap), og ble enstemmig vedtatt. Ordfører Jorid Jagtøyen meldte seg inhabil siden hennes eiendom blir berørt av den sørlige delen av E6-strekninga.

Statens vegvesen har sendt uttalelsene fra Skaun kommune og Orkdalsregionen til Samferdselsdepartementet, og ifølge opplysninger Melhus kommune har fått, har Samferdselsdepartementet sendt ønsket om kryssløsning uten rundkjøring på Klett, til Vegdirektoratet.

Formannskapet er også opptatt av bruken av dyrkajord, og sier i sitt vedtak at avkjørselen nordover fra Bjørgum mekaniske verksted tar uforholdsmessig mye dyrkajord. Statens vegvesen har begrunnet utforminga av avkjørselen med at det skal være plass til et beredskapslager for transformatorstasjoner i området. Kun transformatortransport med politieskorte skal få bruke atkomsten som ellers blir stengt med bom.

52,8 dekar dyrkajord går med i Melhus til ny E6 ifølge beregninger rådmannen har lagt fram i saksframlegget til formannskapet.

Den nye E6-strekninga skal bygges som firefelts motorvei med midtdeler. De myke trafikantene skal tas hensyn til gjennom egen gang- og sykkelvei. Lokalveien skal benyttes av lokalbusstrafikk mellom Trondheim og Melhus, og vegvesenet anbefaler at veibredden på lokalveien opprettholdes.

Formannskapet har vedtatt at forslag til detaljplan kan legges ut til ettersyn.