Tallene fra opplagskontrollen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som har som hovedoppgave å kontrollere og godkjenne opplagstall for betalte aviser i Norge hvert halvår, viser at Trønderbladet har økt opplaget med 502. Det er drøyt ti prosent.

– Vi er veldig glade for opplagsøkningen, og i dag blir det kakefeiring! Det er bare tre-fire år siden vi var nede i et opplag på godt under 4000, så vi har hatt voldsom vekst de siste årene. Jeg er stolt over det vi har levert, sier redaktør Lars Østraat.

En økning på ti prosent, er femte best i fylket.

Digital økning

Det er de rene digitale abonnentene som øker klart mest i Trønderbladet; fra 2463 til 3215. Det er en økning på over 30 prosent på bare seks måneder.

– Vi jobber knallhardt for å levere gode lokalnyheter, og vi blir glade over å se responsen fra leserne, sier Østraat.

Antall komplett-abonnenter, som har tilgang både til papiravisa og nettutgaven, går ned fra 2377 til 2133. Det er en nedgang på ti prosent.

Trønderbladet har i dag 129 rene papirabonnenter, noe som er en nedgang på seks.

Nedgang for Gaula og Gauldalsposten

Blant avisene i Trøndelag, er det den trondheimsbaserte nettavisa Nidaros som har økt mest i rene tall i årets første halvår; med 551 mer i opplag (6 prosent opp).

På andreplass følger Meråkerposten med en opplagsøkning på 528 (67 prosent økning er best av samtlige), før Trønderbladet følger på bronseplass med en opplagsøkning på 502.

Avisa Gaula har hatt en nedgang på 61 i opplag (-4 prosent), og deler med det skjebne med Gauldalsposten som har mistet 133 i opplag (-9,5 prosent) i første halvår av 2022.