Dette sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- En vinterklar bil er viktig både for trafikksikkerheten og bilen din, fortsetter han. – Det er viktig å være riktig skodd og ha hjelpemidler for å sikre god sikt og for å komme seg fram på all slags føre.

Viktige kontrollpunkter:

- Glem ikke en god isskrape (negler og kredittkort egner seg dårlig) og snøkost

- Sjekk alle lys, ta gjerne en lyskontroll. Vask regelmessig lykteglass og frontrute. Husk også å vaske rutene innvendig!

- Sjekk viskergummien. Sørg for å ha ekstra vindusspylervæske.

- Sjekk om det er luft i reservehjulet - virker jekken?

- Ha alltid med slepetau og snøspade.

- Ha en sprayboks med dekkrens i bilen

- Ha varseltrekanten lett tilgjengelig og refleksvest tilgjengelig fra førersetet

- Bruk hjelpemidler - det finnes i dag hurtigkjettinger og Autosokk som er enkle å montere.

For å ha et problemfritt bilhold gjennom vinteren bør man også gå grundigere til verks og sette av tid til å få gått over bilen. Her følger en god sjekkliste for en grundig gjennomgang av bilen:

STRYK SILIKON PÅ LISTER I DØRER OG BAGASJELOKK. Bruk ikke silikon fra sprayboks. Den er kostbar og udrøy og sprayer også andre steder enn på listene. Kjøp en stift, den varer i flere år.

BRUK GODE NOK DEKK. For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut – med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper. Vi minner om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi. Ikke glem å kontroller luftrykket. (Husk også reservehjulet). Dekk bør renses én gang pr. uke med dekkrens. Dette er spesielt viktig om man kjører mye på saltede veier. Minimumskravet for vinterdekk er 3 millimeter mønsterdybde. NAF anbefaler minst 5 millimeter

BRUK MOTORVARMER. Med motorvarmer starter bilen sommervarm. Man sparer bensin, reduserer eksosutslipp, motoren slites mindre og man belaster også startbatteriet mindre. Dessuten blir rutene raskt isfrie. Å la motorvarmer stå innkoblet hele natten er bortkastet strøm. Med tidsur reguleres behovet effektivt, 2 – 3 timer før kjøreturen er mer enn nok.

VASK OG POLÉR BILEN UTVENDIG. Det er nå vi bør benytte milde høstdager til å gi bilen en skikkelig vask både innvendig og utvendig. Dessuten, poler bilen! Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør bilen enklere å holde ren i løpet av vinteren med mye veiforurensing og salt.

SKIFT TIL TYNN MOTOROLJE. Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda. Motoren slites også mindre. Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les informasjonen på oljeflasken. En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40 (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen) Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig (se bilens instruksjonsbok).

SJEKK BATTERIET. Mål syreinnholdet, væskenivå og sjekk at dynamoremmen (vifteremmen) ikke er slitt. Er batteriet 5 – 7 år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig. Kontroller ladespenningen på et NAF Senter eller et bilverksted. Ladespenningen bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri er toppladet. Finnes irr på batteri-polene, bør disse rengjøres med lunket såpevann, og det smøres vaselin eller syrefritt fett over polskoene.

HA RIKTIG FROSTVÆSKE. Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet ? Dette kan måles på et NAF Senter, bensinstasjon eller bilverksted. For lav innblanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frostvæske virker i tillegg smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken.

SMØR ALLE LÅSER MED LÅSOLJE. Bruk ikke låsspray annet enn i nødsfall. Spraygassen inneholder sprit, og fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken. Tape over nøkkelhull når bilen vaskes.

HUSK STARTKABLER OG SLEPETAU. Om man selv ikke trenger starthjelp, kan man være behjelpelig overfor andre veifarende. Vær oppmerksom på at moderne bilelektronikk liker dårlig ”gode gamle” startkabler. Av den grunn anbefaler NAF alle å bruke moderne startkabler med innebygget overspenningsvern og ikke la tenningen stå på ved kobling.

Slik kobler man startkablene: Først – for sikkerhets skyld - ta ut nøklene av begge bilene. Deretter kobles plusspolene (rød) sammen. Så minus (blå), fra hjelpende bils batteri, mens på den nødstedte bilen skal minusklemmen festes på motorblokken lengst fra batteriet (eksplosjonsfare pga knallgass).Man starter hjelpebilen først, deretter den nødstedte. La bilene stå ”sammenkoblet” etter at den nødstilte bilen har fått start, ca. 10 minutter, dette for å utligne spenningsforskjellen på batteriene – det er i avkoblingsfasen av startkablene det er størst fare for skade på elektronikken.