– Det er mye tungtransport, og vi er bekymret for ungene. Huset støver ned. Det eneste som kan løse dette, er E6-ramper, sier tobarnsforeldrene Stian og Tone Mikkelsen.

Les kommentaren: Det skulle jo bli bedre når E6 ble lagt om

Familier på Søberg er fortvilt over at politikerne tillater mer og mer tungtransport gjennom boligområdet som skulle få det bedre etter at E6 ble lagt utenom boligområdet.

– Her kjører det 500–600 50-tonners lastebiler i døgnet. Slik har det vært et par år, og vi vil ikke ha mer trafikk. Dette er livsfarlig, og nå må kommunen tenke seg om, sier Henning Undlien.

I dag tirsdag skal Melhus formannskap behandle en sak som handler om deponiet på Gravråk, og dette deponiet har allerede forårsaket en god del klager fra folk på støv og støy.

E6-ramper

Årsaken til de mange lastebilene er at E6 på Skjerdingstad mangler ramper slik at sjåførene må kjøre gjennom boligområdet på Søberg i stedet for å legge kursen rett ut på E6. For å spare penger, bygde Statens vegvesen ikke hele rampesystemet på Skjerdingstad i 2005.

På Søberg er det flere grusuttak, og i tillegg blir det en del trafikk til og fra Hofstad næringspark der det er ulike type bedrifter som grusvaskeanlegg og matleverandør. I tillegg skal Envina bygge nytt hovedanlegg i Hofstad næringspark, og beboerne på Søberg venter at det vil føre til mye trafikk til og fra. Trondheim Stål skal også etablere seg i Hofstad næringspark.

– Hvis vi skal vente på at ny E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg skal bygges, skjer det ikke noe her før i 2037. De fikk bygd rampe til pendlerparkering på Brubakken på kort tid, så det burde være mulig å få til ramper også her nå, sier Jan Gunnar Fagerbekk.

Støv

Trebarnsfamilien Marius Sellie og samboeren Stine forteller at de hører at lasten forskyver seg på lastebilene når de er i fart.

– Det er ingen tvil om at dette er et anleggsområde og ikke et boområde, sier Marius.

Beboere forteller at det blir liggende igjen mye støv og steiner i veibanen, og at støvet virvles opp når lastebiler og busser kjører forbi.

– Det kjøres opp i 80 km/t selv om det er 40-sone her, og det kommer steiner på størrelse med mandariner på fronten av bilene. Støvet er det største problemet, det er støvrøyk når bussen kommer, sier Kristian Sørensen.

Tore Sandviken forteller at støv driver inn i husene.

Mange barn

Kathrine Schjetne, nestleder i Søberg velforening, forteller at det er 20 unger i Søbergdalen og 15 i det nye boligfeltet. I tillegg kan det være enda flere barn i området.

Therese Grande Dragsten forteller at hun og ektemannen ikke ser annen råd enn å kjøre eldstedatteren til skolen på grunn av trafikkforholdene, og at det ikke er mulig å la ungene leke alene ute. Janne Øvre og Stian Bøhlerengen flyttet til Søberg i fjor, og sier at små lunger ikke har godt av støvet som virvles opp.

– Lastebiler kjører forbi her hele tiden. Her er det farlig for barna, sier Marius Andrijonas og Karina Zemaityte legger til at det blir fler og fler lastebiler.

- Ikke holdbart

Ordfører Gunnar Krogstad har forståelse for at beboere på Søberg er bekymret for trafikksikkerheten.

– Det er ikke holdbart at det skal gå tungtrafikk i Søbergdalen, sier Krogstad.

Krogstad ser ingen umiddelbar løsning på de trafikale problemene, men han forteller at han har snakket med Statens vegvesen og Nye Veier om ei løsning.

– Utfordringa er at strekninga faller mellom to stoler. Nye Veier har ansvar for E6 fra Skjerdingstad og sørover, og sier at de har en intensjon om å se på strekninga fra Skjerdingstad til Jaktøyen. Statens vegvesen har ansvar for vedlikehold på veiene og for E6 til Trondheim, sier Krogstad.

Ordføreren mener at Melhus kommune ikke har økonomi til å bygge E6-ramper, og han mener at kommunen ikke kan forskuttere rampene før kommunen er sikker på om Nye Veier vil betale tilbake det kommunen legger ut.

Når det gjelder å tillate enda mer trafikk til deponiet på Gravråk, vil han ikke uttale seg før formannskapsmøtet på tirsdag.

Kommunikasjonsrådgiver Knut Hellerud i Nye Veier avdeling Trøndelag opplyser at spørsmålet om E6-ramper er uavklart, og at saken er under utredning.

MÅ KRYSSE: For å komme til busskuret, må ungene krysse veien. I bakgrunnen kan en skimte støygjerdet ved E6 som ble bygd utenom Søberg for å avlaste boområdet. Foto: Gunn Heidi Nakrem