Inger og Bjørn Gaustad på Korsvegen skal i mai på veteranbiltreff i Lom, med sin nyrestaurerte Volvo PV 833 56-modell og en enda mer nyrestaurert campingvogn, nemlig en 79-modell Poletta.

Volvoen har gått som varebil for Shell og er lakkert i Shells knallgule farge med Shell-logo på sidene. Nå vurderer Bjørn og Inger om de også skal lakkere campingvogna i samme gulfargen. Spørsmålet er ikke avgjort enda, ettersom de ser for seg ei knallgul lita campingvogn på slep etter deres andre Volvo veteraner, for eksempel en rød Amaszon som kanskje litt upassende.

Ellers har de på ingen måte kjøpt seg campingvogn for å dra på campingtur. Til det har de nok en veteran, nemlig en Volvo buss fra 1964 som er bygd om til campingbuss.

Må ha med sengeplass

- Nei, det var PV'n, sier Bjørn. Å dra på veteranbiltreff med den ville betydd problemer med overnattingene. Derfor begynte vi å se oss rundt etter en liten godt brukt campingvogn. Etter hvert ble det til Poletta jakt. Og sjøl om det viste seg å være mange av dem, var det ikke så enkelt å finne den rette.

Poletta er en polsk produsert glassfibervogn som har vært i bruk i mange tiår. De produseres fortsatt men nå under navnet Niewiadow. De letteste veier bare cirka 350 kilo og vogner eldre enn 1977 er avgiftsfrie av den grunn.

Vogna til Inger og Bjørn er som nevnt 1979-modell og veier cirka 400 kilo. Den er 1,90 bred og 2,80 lang. Vogna har gasskomfyr, vask og vanntank, men ikke kjøleskap. Det er maksimalt tre liggeplasser og taket må løftes skal en stå oppreist midt i vogna. Det er imidlertid en sjarmerende vogn som stadig synes å bli mer ettertraktet som samlerobjekt.

Les mer i papiravisa onsdag 28. desember.

Lita: Polske Poletta er ikke blant verdens største og romsligste campingvogner, men den har sin sjarm, synes Bjørn Gaustad.