Les Aps svar på dete innlegget: Sentralisering og bygdeutvikling – hva vil Melhus Arbeiderparti

Kommunesammenslåing er en av de viktigste enkeltsakene som pågår nå over landet og som det neste kommunestyret må ta over fra dagens kommunestyre i Melhus. Et stort flertall på Stortinget har sagt at kommunesammenslåinger skal være frivillige og at kommuner som beslutter at de ikke ønsker sammenslåing skal respekteres. Det er allikevel flere vesentlige svakheter ved reformen:

Det er satt meget korte frister for kommunenes behandling av spørsmålet, med ferdig utredning 31/12-15, rapport til fylkesmannen 5/1-16, og endelig vedtak 30/6-16.

Det er lagt opp til at fylkesmennene skal påse at prosessene går- men samtidig skal de selv vurdere kommunenes beslutninger. Hva ligger i det?

Det er varslet at tilskuddsordningene for kommuner som ønsker sammenslåing vil bli endret eller fjernet om kort tid

Det tas til orde for at kommunenes inntektssystem skal endres slik at små kommuner får vanskeligere økonomi.

Ennå vet vi ikke hvilke oppgaver fylkeskommunene skal ha, og kommunene har ikke fått de oppgavene de forventet.

En kommunesammenslåing er i virkeligheten en fusjon av organisasjoner med hundrevis eller tusenvis av ansatte. De politiske, økonomiske og geografiske konsekvensene av sammenslåing er omfattende for de ansatte og innbyggerne. Organisasjonskulturer skal sammensmeltes, og demokratiaspektet skal opprettholdes. Det er svært uheldig at slike fusjonsprosesser skal foregå under tidspress, og i alle landets kommuner samtidig. Erfaringene fra tilsvarende prosesser i næringslivet, er at gevinstene ofte blir mindre og kostnadene større enn forutsatt. Erfaringene fra kommunereformene i Danmark er at reformene har ført til betydelig sentralisering. Norge har et bosettingsmønster som gjør at det vil være nødvendig med en variert kommunestruktur.

Det viktigste ved denne reformen er at de beslutningene kommunene treffer får stor legitimitet i befolkningen. De samlede virkningene av reformen over tid er usikker. Utgangspunktet for det videre arbeid må være:

Dette arbeidet må ikke skje under tidspress og under usikkerhet om rammebetingelsene etter et vedtak.

Endringer i kommunestrukturen må komme nedenfra og være reelt frivillige.

Senterpartiet mener at innbyggerne har en soleklar demokratisk rett til å bestemme over utviklingen av sine lokalsamfunn. Dette må være grunnleggende for eventuelle endringer i kommunestrukturen. Vi mener derfor at i en slik sak er det viktig å involvere innbyggerne og at en eventuell avgjøring skjer med folkeavstemning – og fra fylte 16 år. Det er ungdommens fremtid dette handler om.

Før en kommer så langt- bør det være nyttig med et godt kunnskapsgrunnlag. Vi har selv utredet 0- alternativet, og vi legger opp til at det nye kommunestyret får vurdere om en skal utrede med nabokommuner om mulighetene som ligger i en slik reform. En utredning om fremtidens utfordringer vil være seg selv nyttig, også når vi velger å stå alene. Vi kan samarbeide med naboer om enkelte tjenester, eks innen teknisk eller ferdigutskrevne pasienter. Det er også viktig at utredningen dekkes av fylkesmannen, og ikke legger for mye beslag på administrative og politiske ressurser.

Jeg er derfor fornøyd med at styringsgruppen for kommunereformen i Melhus ikke forhaster seg, men sender spørsmålet videre til det nye kommunestyret. Det er lokaldemokratiet i Melhus som skal bestemme.

Senterpartiet er garantisten for et sterkt lokaldemokrati, som bygger samfunnet nedenifra og opp. Vi vil ha levende bygder og ikke sentralisering.

Du bestemmer- 14 september! Stem Senterpartiet. Les mer og se våre filmer på www.senterpartietimelhus.no

Jorid JagtøyenOrdfører i Melhus