NAF har testet bensinstasjonenes lufttrykksmålere, og det ga oppløftende resultater.

– Alle de testede lufttrykksmålerne var bra og til å stole på. Det var de ikke da vi testet dem sist, så dette er en gledelig utvikling, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Testen er utført på 23 bensinstasjoner i østlandsområdet. I 1996 utførte NAF-bladet Motor en tilsvarende test som viste at kvaliteten på lufttrykksmålerne varierte stort.

- Vi ser nå at nesten alle har samme type lufttrykksmåler, og at denne typen er meget bra. -All honnør til PCL MK3 som er et godt produkt, sier Engebretsen.

Solide og pålitelige lufttrykksmålere er viktig nå når folk skal legge om fra vinter til sommerhjul. Etter søndag 19. april er det ikke lenger tillatt å kjøre med piggdekk eller kjetting i Norge med unntak av de tre nordligste fylkene som har 1. mai som frist.

- Vi oppfordrer alle til å sjekke dekktrykket jevnlig, faktisk minst en gang i måneden. Dette for å spare miljø og drivstoff. Men vi vet samtidig at det er når man skifter hjul at alle gjør det, sier Jan Ivar Engebretsen.

Mange bilister kjører med piggfrie vinterdekk, og det gir fleksibilitet i forhold til skifte fra vinter- til sommerhjul. Selv om man ikke er bundet av dato bør man ikke kjøre for lenge med piggfrie dekk når det har blitt varmt i været.

- Vi testet bremselengde med henholdsvis piggfrie dekk og sommerdekk på våt asfalt og med en varmegrad. Bremselengden ble 15 meter lenger med piggfrie vinterdekk. Jo varmere det blir dess lengere blir bremselengden for piggfrie vinterdekk, sier Engebretsen.

NAF anbefaler at de som har muligheten til å skifte hjulene selv, gjør det. Her følger noen gode tips for å skifte hjul selv:

- Bruk originaljekken og originalverktøyet til bilen, samtidig som du bruker instruksjonsboka som veileder.

- Øvelse gjør mester:

NAFs statistikk viser at punktering er en vanlig årsak for assistanse til våre medlemmer. Mange klarer ikke å skifte hjulene selv, men øver man ved de to årlige hjulskiftene er både en selv og utstyret i bilen rustet til å skifte et punktert dekk i trafikkstresset.

- Sjekk mønsterdybden i sommerdekkene. Minimumskravet er 1,6 mm, men NAF anbefaler minimum 3 mm.

- Sjekk lufttrykket etter hjulbytte. Dette er viktig for sikkerhet, miljø og økonomi. Sjekker du lufttrykket med ”øyemål”, kan dette fort koste deg en sesong mindre levetid for dekket, samtidig som det øker risikoen for å miste veigrepet. Lufttrykket skal sjekkes når dekkene er kalde.

MÅLERUTSTYR: Lufttrykksmåleren PCL MK3 og kalibreringsverktøyet som ble benyttet ved testen.
MÅLER LUFTTRYKK: Lufttrykksmåleren PCL MK3