Ny E6 i Soknedal er etterlengtet, og en av dem som venter på å få komme i gang, er prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Om byggestart

Blir bompengesøknaden stortingsbehandling før sankthans, kan byggestarten bli i september, forteller Johnsen. Om stortingsbehandlinga skjer først til høsten, kan det ifølge Johnsen drøye med byggestart til neste år. E6 Soknedal skal være ferdig i november 2020.

Mandag var prosjektledelsen for E6 Soknedal i Soknedal for å ha befaring for å gjøre seg enda mer kjent med veilinja. Når anleggsarbeidene starter, vil det bli merkbart for mange at en ny E6 skal bygges i det trange dalføret. Mandag kveld blir det informasjonsmøte i Soknedal der vegvesenet vil fortelle om hva som venter folk framover.

- Vi håper mange finner veien for nærmere info om det som venter i de nærmeste årene, sier Johnsen.

Massetransport

– Det vil foregå sprengningsarbeid, og det skjer på dagtid langs veien og i tunnelen både dag og natt. En betingelse for den som får anbudet, er at folk ikke skal forstyrres i nattesøvnen, sier Johnsen.

Nåværende E6 kan bli stengt i inntil 30 minutter mens det pågår sprenging av skjæringer, og det vil også være slik at sprengninger må legges mellom togtider for å hindre at tog blir truffet av steiner.

Dessuten vil det bli mye massetransport, og store mengder løsmasser må graves vekk før tunnelen kan sprenges vekk.

- Det er mye glimmerslifer og fallitt i tunnelen. Dette er masser som ikke er spesielt egnet til vegbygging, men oppknusing for bruk i frostsikringslag under veien vil de kunne brukes til, forklarer Johnsen.

Noe av massen blir kjørt til Hovin, og der kan det også bli støy når massene tippes på ei fylling, forklarer Johnsen. Andre masser kjøres sørover, og da særlig til Vagnildgrenda for bedre arrondering av dyrkamark, som også kan bli mellomlager.

Lokalveier

Ifølge Johnsen er det ingen barn som går til Soknedal skole slik at det ikke blir behov for ekstra sikringskjøring.

Fylkesveg 651 fra Hovsbrua og oppover blir sterkt berørt, og da særlig i startfasen. Denne veien kan bli delvis stengt, og da må folk belage seg på å kjøre fylkesveg 656 eller over Hauka. Vegvesenet jobber for å få åpnet den gamle bygdaveien som går mot skolen for myke trafikanter.

Ved Soknedal bakeri skal det settes opp et riggkontor.

– Det har vært plunder med byggesaksbehandlinga i Midtre Gauldal kommune, men vi håper å kunne starte denne uka eller neste uke. Riggkontoret skal være ferdig til 1. juli, forteller Johnsen.

Anbudsrunden

15. juni er anbudsfristen, og det blir en lukket anbudsrunde, forklarer Johnsen.

– Kriteriene er ikke bare pris, men også framdrift, måten å gjøre jobben på og om det blir redusert framkommelighet over lengre tid, sier Johnsen.

Vegvesenet vil ikke kjøre prekvalifisering av anbydere, men vil vrake anbydere i en tidlig fase om de ikke er kvalifiserte. E6 Soknedal har en kostnadsramme på 1,8 milliarder kroner, og vegvesenet har allerede merket stor interesse fra næringslivet for leveranser.

Les mer: Jubel for bompengesøknaden

Innløsning

Ingen eiendommer løses inn som følge av E6 Soknedal.

– Statens vegvesen har tilbudt å støyisolere tre eiendommer i sør, men disse blir sannsynligvis innløst av Nye Veier. Det jobbes med nye tomter for dem som blir innløst, sier Johnsen.

Harald Inge Johnsen var for øvrig prosjektleder under bygging av E6 Melhus, og flere av de andre i prosjektledelsen har vært deltatt i byggeprosjekter i Sør-Trøndelag.

Til Trønderbladet har statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) sagt at han gjerne tar første spadestikk for E6 Soknedal, og prosjektleder Johnsen sier at han gjerne tar statsråden på ordet. Johnsen venter nå på tilbakemelding om når statsråden vil komme.

RIVES: Statens vegvesen har gitt vekk Presthus skysstasjon ved E6 til et firma som skal flytte den til Byåsen i Trondheim. Foto: Gunn Heidi Nakrem
Tegning: Statens vegvesen