I år vil antall norske campingvogner passere 90 000, mens antall bobiler trolig runder 25 000.

I løpet av de siste fire årene har det blitt drøyt 16 000 flere campingvogner og bobiler her i landet, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

– Ved årsskiftet var antall campingvogner 88 794. I tillegg var det 18 638 bobiler under 3,5 tonn og 3813 over 3,5 tonn, sier produktsjef Thorvald Gjønnæss i OFV.

Økningen ser ut til å fortsette i 2008.

– Vi får flere søknader om lån til caravan. Det ser ut til at en økende andel av dem som vil skaffe seg campingvogn er yngre familier. Halvparten av lånesøkerne er i gruppen 31 til 50 år, sier markedssjef Mette Kjærsund i Elcon Santander Consumer Bank.

Går i arv

Selskapet finansierer over 3000 kjøp av caravaner årlig. To tredjedeler av lånesøkerne er menn. Andelen som velger bobil framfor campingvogn stiger med økende alder.

– Det er ikke uvanlig at campingvogna går i arv til de yngre i familien, mens spreke besteforeldre går over til bobil, sier Mette Kjærsund i Elcon Santander.

Kroken Caravan i Åndalsnes, som er landets største importør, regner med at salgsøkningen i 2008 blir rundt 20 prosent.

Mye utstyr

Den mest solgt bobilen i Norge har en prislapp på 645 000 kroner, men spennet mellom billigst og dyrest er stort. Den vanligste campingvogna koster 180 000.

– Aircondition, flatskjermer, store kjøleskap og høy kjøkkenkomfort er populært blant kjøperne. Nordmenn har god råd, og vi selger flere enn før også av de aller dyreste modellene, sier Grüner.

Samtidig er også barnesenger og annet utstyr tilpasset yngre familier etterspurt.

– Det er mange som velger caravan som ferieform helt fra barna er små, sier Tor Grüner i Kroken Caravan.

Høye krav til komfort og god plass gjør også caravanene større. Gjennomsnittslengden for bobiler importert til Norge har økt fra seks til rundt syv meter siden tusenårsskiftet.