Dekkprodusenten Goodyear har en undersøkelse de kaller «Dekkbarometeret», der de har spurt 1000 nordmenn om deres vaner når det gjelder vinterdekk.

Hele 40 prosent svarer at de én eller flere ganger ikke har rukket å bytte til vinterdekk før den første isen har lagt seg på veien.

Den vanligste begrunnelsene for at sommerdekkene er på selv om føreforholdene tilsier vinterdekk, er ifølge undersøkelsen «at det ikke føltes nødvendig å bytte før». Andre vanlige begrunnelser er at man ikke har hatt tid eller ikke har rukket å få time på verkstedet.

Noe under halvparten av de spurte bilistene sier de en eller flere ganger ikke har hatt vinterdekk på bilen når den første frosten setter inn. FOTO: Terje Pedersen / NTB Foto: Terje Pedersen / NTB Tema

– Å bytte til vinterdekk før den første dagen med glatt føre er svært viktig for at vi skal være trygge på veien, sier Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic i Goodyear.

Dekkprodusenten sier at de ikke har noen tall på hvor mange som faktisk valgte å kjøre med feil dekk.

Sommerdekk på vinterføre er farlig fordi gummi og mønster ikke har de egenskapene som trengs i lave temperaturer med snø og is. Vinterdekkene har mykere gummi og grovere mønster. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: NTB Tema

Flere uten vinterdekk

6,3 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If vinteren 2021, hadde sommerdekk på bilen. Det er en økning på 1,4 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene er basert på skadetaksering av over 15.000 If-forsikrede biler vinteren 2020/2021.

Flest biler med sommerdekk vinterstid var det i Rogaland med 12,7 prosent, fulgt av Oslo med 7,9 prosent og Agder med 7,6 prosent.

74 prosent av dem som svarte på Goodyears undersøkelse, sier at de ser på det som viktig å bytte dekk i tide, mens 6 prosent ikke ser på det som viktig.