For å bedre luftkvaliteten i norske byer og tettsteder er det fortsatt et viktig tiltak å redusere bruken av piggdekk, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

For å følge opp dette har vegvesenet sørget for å registrere bruk av piggfrie vinterdekk i 17 norske kommuner før forvaltningsreformen i 2020. Men sist vinter ble det bare undersøkt i fem kommuner. Bakgrunnen er overføring av ressurser til landets fylkeskommuner.

Piggdekk på glattføre. Foto: Eugene Sergeev

Gebyr gir effekt

Det er vanskelig å trekke ut en generell trend for bruken for 2022 for hele landet, siden det bare er registrert bruk av piggdekk i fem kommuner. Men dataene viser en stabil høy bruk av piggfrie vinterdekk i de fem byområdene som ble undersøkt i vinter.

- Vi ser også en tydelig effekt av å innføre piggdekkgebyr, sier sjefingeniør Karl Idar Gjerstad i Statens vegvesen.

Piggdekk. Foto: John Lerli

Nye grenseverdier krever flere tiltak

I forurensningsforskriften har regjeringa innført nye grenseverdier for svevestøv fra 2022. En dominerende kilde for grovt svevestøv er, svevestøv fra piggdekkbruk (PM10). Hovedårsaken til asfaltslitasje og veistøv er bruk av piggdekk. Når været er tørt, virvles veistøv opp og danner helseskadelig svevestøv.

- Det er svært nyttig å ha god kunnskap om bruk av piggdekk i Norge. Strengere grenser betyr også flere strakstiltak, og det forutsetter god varsling, som bygger på blant annet oppdaterte piggdekktall, sier sjefingeniør Pål Rosland i vegvesenet.