Silje Haukdal og Sarah Ølstøren fra Melhus skal reise jorda rundt i seks måneder. Her på tronderbladet.no kan du følge reisen deres og lese jentenes egne reiseskildringer. Jentenes bilder fra Sørøst-Asia kan du se her

Reisebrev fra Sørøst-Asia!

Vi la Hong Kong bak oss med et stort smil, muligens litt mer forurensede lunger, og satte kursen for Bangkok. I gleden over å ankomme Thailand med sine strender og bademuligheter, glemte vi dessverre å revalidere billettene våre i Hong Kong, dette førte litt stress med seg i og med at vi bare kunne være 13 dager i Thailand før vi måtte dra til Singapore. Bangkok var selve himmelen i forhold til Hong Kong, en mye yngre atmosfære, skremmende billig og et hyggelig uteliv i turistgata Khaosan road.

Falske turistkontor

Bangkok ble også stedet vi fikk oss en lærepenge i å være skeptisk. Under et besøk i et buddhisttempel kom vi i prat med en politimann som bedyret at billettene vi hadde kjøpt til Koh Tao var falske, og at vi måtte finn det ekte turistkontoret, blant mange hundre falske. Dette viste seg svært vanskelig. Tuk tukene, mopedtaxiene som Thailand er så kjent for, får nemlig provisjon av disse "turistkontorene" for å sette av kunder der. Og det er ikke akkurat det ekte turistkontoret de får provisjon av. Det hele endte med at vi gikk etter et unøyaktig turistkart i Bangkok, sultne og med gnagsår, mens vi lette etter et turistkontor. Det gikk godt til slutt og vi fikk faktisk hjelp av selveste turistdepartementet, men vi lærte at neste gang skal vi være mer forsiktige!

Nye opplevelser

Som i Murray heads kjente «One night in Bangkok», er det virkelig byen for alt fra backpackere, til gamle gubber som vil se "the ping pong show". Vi møtte to trivelige karer fra New Zealand som vi spiste middag med, og var fornøyd med å ha fått flere venner. Den ene "vennen" viste seg imidlertid litt tvilsom da han dro opp en joint midt under måltidet. Da var det bare å ta bena fatt og komme seg unna. Derimot endte vi opp i Patpong district, uten helt å skjønne hvor vi var. Det var helt til vi kom inn på en av nattklubbene og fikk se kvinner gjøre de forunderligste ting med sine mer private deler. Bruker du fantasien nå, skjønner du hva "the ping pong show" er... Forskrekket som vi ble av denne opplevelsen skyndte vi oss tilbake til hostellet, og dagen derpå dro vi så fort vi kunne til Koh Tao, Thailands dykkeparadis.

- Som en uttørket Gaula

Koh Tao er virkelig å anbefale for alle og en hver, fredlig men samtidig fult av liv. Silje tok dykkelappen, mens Sarah som hadde ett litt overambisiøst budsjett på den tiden, måtte nøye seg med å snorkle. Noe som også var veldig fint, men ble litt langdrygt over 4 dager, som Siljes kurs tok. Heldigvis fant hun en ire som hun dro på firhjulingsafari med. Og melhusbygg, tenk dere om før dere klager over veien opp Løvsetbakkan, eller Kvammensbakkan eller lignende. Infrastrukturen, altså veiene på Koh Tao, minner mer om en uttørket Gaula, og vårt hodeløse forsøk på å komme oss til Mango Bay endte med at firhjulingen gav opp, og vi måtte ta beina fatt. Dette burde vanligvis ikke være noe problem for ei jente som har gått fra Løvset til skolen i 10 år, men i et par og tredve grader, horder av mygg og en slapp ire ved sin side, var dette langt fra lett! Vi koste oss skikkelig på Koh Tao, men etter en liten uke dro vi videre til Koh Pangang.

Fancy hotell til jul

Koh Pangang, er ca det kuleste stedet vi har vært i hele vårt liv. Bare glem Hellas, Tyrkia og Spania, for dette er paradis! Hvite strender, turkis vann, lite og sjarmerende. Uheldigvis kunne vi bare bli to netter da vi måtte skynde oss til Singapore. Vi møtte noen kjekke engelske karer som vi hang litt med, og avtalte å møte dem igjen i Sydney! Nå vet vi forresten hva vi ønsker oss til jul av våre foreldre: et skikkelig fancy hotell den uka vi er i der! Med aircondition, badekar, minibar og skikkelige dyner, for vi har bodd på en del rimelig dårlige hotell så langt! La oss bare si at de gangene vi får en gekko på rommet i stedet for horder av maur, er vi storfornøyde! Alt i alt var det to utrolig artige netter, men med hensyn til våre foreldre vil vi ikke gå i nærmere detalj :) Med tungt hjerte forlot vi Koh Pangang, og vendte nesen mot Singapore.

Klare for Bali

Bussturen tok 24 timer, gjennom hele Malaysia, og det var to utslitte jenter som bestemte seg for å dra rett til flyplassen og hoppe på første fly til Bali. I desperasjon betalte vi nok litt for mye for den flyturen, men det var vel verdt det i og med at vi så en seng i enden av tunnelen! Vi skal nå være på Bali i to uker, men det er veldig travelt her, mye trafikk og hissige gateselgere, så vi skal snart dra ut til Gili islands som visstnok skal være helt fantastisk!

Kommer sterkere tilbake med rapporter om ikke så leng! Ciao!