Blir offer for svindel og utpressing

Bedriftsledere hadde blitt forskrekket dersom de hadde kjent omfanget av svindelforsøk rundt nett-informasjon, mener rådgivere.

FRA HØLONDA: GB Rådgivning har i år hatt kontor i næringsparken på Hofstad, men de tenker å etablere seg på Hølonda. Per Kristian Berg (til venstre) og Jomar Gaustad driver rådgivningsbedriften.  

FAKSIMILE: Trønderbladet skrev om fakturasvindel 1. desember. 

Nyheter

Gjennom sitt eget firma GB Rådgivning møter Per Kristian Berg og Jomar Gaustad daglig bedriftseiere som blir utsatt for svindelforsøk eller pengeutpressing.

To store arenaer for «svart» virksomhet er nettkataloger og domenenavn. Firma som ønsker å friste lettlurte bedriftseiere opptrer ofte profesjonelt, og har gode selgere. De spiller på uvitenhet, og sender ofte ut fakturaer uten avtaler på forhånd.

Kynisk

- Dette er en kynisk bransje, og norsk næringsliv blir svindlet for millioner hvert år. Vi nøler ikke et sekund med å kalle dette svindel, sjøl om flere opptrer i gråsonen for ikke å bli tatt, sier Jomar Gaustad.

Telefonselgere spiller ofte inn samtalen på band, men dersom kunden går til forlikssak, blir bare deler av samtalen utgitt. Trykt materiell lages for å ligne mest mulig på kjente seriøse aktører, og midt inne i en lang tekst kommer opplysninger om pris og bindinger.

Fakturaer sendes ofte ut slik at firmaer forledes til å tro at dette er en tjeneste som er bestilt, men på giroen står det «registreringsfrist» i stedet for «betalingsfrist». Når man Fakturaene sendes ofte ut i ferietider da den daglige ledelsen ikke er på jobb, og andre i bedriften sender fakturaer til betaling. Noen bruker også det ulovlige prinsippet om at dersom kunden ikke svarer, betyr det bestilling.

Domener på nettet

GB Rådgivning har hjulpet mange kunder som har havnet i klørne på useriøse firma, eller tatt oppgaven med å analysere behovet for katalogtjenester og domenenavn.

En bedrift i Stjørdal ble oppringt av en selger som ville selge enerett til domenenavn. Bedriften hadde .no som registrering på nettet, og nå ville et firma selge enerett til .com og .net og enda flere domener, som ifølge Per Kristian Berg var totalt unyttig for firmaet.

- Eieren av bedriften var usikker på behovet, men samtalen endte med en registrering, til en pris som kunden trodde lå rundt to tusen kroner. Fakturaen endte opp på over 12.000 kroner, da selgeren hadde brukt enhetsprisen på hvert enkelt domenenavn. Selgerens opptak av samtalen gav god grunn til misforståelse. Når vi kaller dette kynisk er det også fordi en slik registrering koster rundt en hundrelapp, sier Per Kristian Berg.