- Jeg er redd det skal skje ulykker, og det er så mye støv fra trafikken at vi ikke klarer å være ute, sier Anne Skare som bor på Gravråk på Kvål.

På eiendommen til Ola Heggberget er det et tidligere grustak som nå skal fylles igjen. Beboerne har spurt Melhus kommune om hvor lang tid det vil ta før gjenfyllinga er ferdig, og om hva som skjer videre.

Smale veier

Før lastebilene kommer fram til det gamle grustaket som ikke ligger så langt unna Gaula, må de kjøre på smale grusveier der det ligger både boliger og gårdsbruk.

- Uteområdet har jeg gitt opp for lengst. Alt støver ned, og jeg kan ikke ha hagemøbler og sykkelen ute. Da må en spyle alt. Grilling ute er nyttesløst. Garasjen er grå av støv. Gårdsplassen blir brukt av lastebilsjåførene som møteplass, og stolper blir påkjørt, sier Skare.

Skare flyttet dit i 1997, og hun spurte kommunen om hvor lenge gruskjøringa skulle pågå. Da var svaret 5-6 år, og nå er det gått 18 år.

- Alternativet er å flytte, men jeg får ikke solgt huset. Ungene mine vil ikke bo her, opplyser Skare.

Grunnvannet

Arvid Hammeren er også oppgitt over støvet og trafikken, og han forteller at han har henvendt seg til Melhus kommune for å få klarhet i hva som skjer.

- Jeg er skuffet over at kommunen ikke har fulgt opp. Kommunen har foreslått at vi skal danne veilag, sier Hammeren.

Hammeren er bekymret for at grunnvannet kan bli forurenset, og han frykter avrenning til Gaula. I tillegg til det han opplever som mye lastebiltrafikk forbi boliger og gårdsbruk, er han opptatt av at det blir mye trafikk langs gamle E6 gjennom Søberg av kjøringa til og fra det gamle grustaket.

- Jeg bor like ved grustaket, og det rister og ramler i huset. Aktiviteten pågår fra klokka 07 til 19. En bulldozer kjører hele dagen. Drikkevannet har jeg fra grunnvann, og det begynner å se grått ut, sier Øyvind Tormark.

Tormark er en av dem som har klaget til Melhus kommune.

Helge Stendahl forteller at han hadde opptelling av lastebiler en gang han satt på treska, og kom fram til at det var en lastebil i minuttet.

- Veien synker ned i terrenget. Ingenting gjøres, sier Stendahl.

Gjennomgangstrafikk

Gjøran Undlien bor på Søberg, og han synes grustrafikken gjennom Søberg er forferdelig.

- Nå må det bygges ramper slik at trafikken kan gå ut på E6 i stedet, mener Undlien.

- Betales av tomtekjøperne i Hofstad næringspark

Melhus Senterparti er blitt kontaktet av beboerne i håp om at partiet kan gjøre noe for dem, og partileder Ketil Reitan (Sp) mener at ramper burde ha vært ordnet før Hofstad næringspark ble tatt i bruk.

- De som etablerer seg i Hofstad næringspark, burde betale for rampene, og dette burde ha vært en rekkefølgebestemmelse på samme måte som en har rekkefølgebestemmelser for boligfelt, mener Reitan.

Reitan mener det blir for lenge å vente helt til 2018-2019 slik Statens vegvesen har foreslått. Byggestarten for E6-strekninga Skjerdingstad-Ulsberg kan bli i 2018-2019 om det veiselskapet Nye Veier gir klarsignal.

- Utbyggerne burde ha bygd ei midlertidig ordning, sier Reitan.

Varaordfører Sigmund Gråbak sa i lørdagsavisa at Statens vegvesen ikke vil betale for bygging av ramper nå, og at Melhus næringsareal som ønsket å starte regulering for å få bygd ramper så fort som mulig, har kastet kortene.

Grustaket er i ferd med å bli fylt igjen, og beboerne frykter det vil bli brukt som deponi i framtida.