Statens vegvesen har søkt Vegdirektoratet om å få utvide Håggåtunnelen med et ekstra tunnelløp og ny bru ved siden av dagens Gaulabrua på E6.

Det forteller prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.

Utvidelse

Opprinnelig skulle ny E6 fra Skjerdingstad til Gyllan få fire felt, og så skulle det være 2-3 felt fra Gyllan til Ulsberg. Statens vegvesen fikk så beskjed om å utvide veien fra Gyllan til Støren.

På Gyllan (Hovin) er det nettopp bygd tofelts E6 med midtdeler, og denne skal utvides, opplyser Bjørgård.

For å få til fire felt videre, trengs det dobbelt løp i Håggåtunnelen, og altså ei ny bru som bygges parallellt med Gaulabrua på Støren.

Statens vegvesen håper å få svar fra Vegdirektoratet om utvidelsesplanene om innen 14 dager.

- Finansiering av dette er uavklart, sier Bjørgård.

Blir det nei hos Vegdirektoratet, blir saken sendt over til det nye veiselskapet som skal tre i kraft fra 1. januar. Reguleringsplanen for Prestteigen(Støren)-Gyllan (Hovin) håper vegvesenet vil være vedtatt høsten 2016.

Andre tunneler

Vegvesenet vil forberede tunnelene fra Støren og sørover for fire felt, slik at tunnelene er klargjort for doble løp til den dagen trafikkmengden tilsier fire felt, opplyser Bjørgård.

- Det blir ikke midtdeler i tunnelene mellom Støren og Ulsberg, sier Bjørgård.

Ny E6 mellom Ulsberg og Skjerdingstad er beregnet å koste 15,5 milliarder kroner. Seks bomstasjoner skal opp, og disse skal innkreve 3,5 milliarder kroner i bompenger.

Høygir

Statens vegvesen jobber på høygir for å få ferdig reguleringsplanene, og Bjørgård sa under en næringskonferanse i Melhus i dag, at det er viktig å ha planlegging og grunnerverv klart før byggestart for å få til komprimert veibygging som politikerne har ønsket.

- Det blir anleggsdrift på hele strekninga, og det blir ganske mange gravemaskiner i dalen, sier Bjørgård.

Ny E6 blir dimensjonert for 12.000-20.000 kjøretøy og en hastighet på 100 km/t. Den nye E6-strekninga fra Ulsberg til Tiller skal bli fire kilometer kortere enn dagens E6-strekning.

I tirsdagens papiravis skrev Trønderbladet om at Fylkesmannen holder døra på gløtt for at ny E6 likevel kan legges på østsida av Gaula og ikke på vestsida på Kvål. 1. juni skulle den tekniske planen for ny E6 være ferdig.

- Vi vil først lese brevet og vurdere det som står der før vi kan kommentere det, sier prosjektleder Bjørgård.

Prosjektleder Lars Bjørgård fra Statens vegvesen deltok under næringskonferansen i Melhus. Ved siden av ham sitter assisterende prosjektleder Vigdis Espnes Landheim.
På Hovin er det nylig kommet E6 med midtdeler, og Statens vegvesen planlegger å utvide her til fire felt.