Måtte stenge E6 for å hjelpe sjåfør som holdt på å kjøre på Kvålsbrua

- Nå må Statens vegvesen skilte bedre, mener en som måtte trå til da vogntogsjåfør holdt på å kjøre på Kvålsbrua.

Innringeren forteller at vogntoget med arbeidsbrakkene traff hindermarkeringa. Ifølge innringeren vil det være mulig å unngå påkjørsler om det er skiltet i god tid, og han mener det er ekstra viktig av hensyn til uvante sjåfører.  Foto: Kim Andre Deniz Johansen.

Nyheter

- Statens vegvesen har sagt at de er lei av at sjåfører kjører på hindermarkeringa på Kvålsbrua, men de må skilte bedre slik at sjåfører unngår dette, sier yrkessjåfør Kim Andre Deniz Johansen.

Hindermarkeringa ble satt opp tidligere i år for å hindre at lastebilsjåfører kjører på Kvålsbrua. Det har vært to påkjørsler av en slik art at brua enten måtte stenges helt eller ha lysregulering på grunn av bruskade. Men også hindermarkeringa er blitt påkjørt flere ganger. Statens vegvesen sender regninga for påkjørsler til forsikringsselskapet til sjåførens bedrift eller søker erstatning gjennom forsikringsselskapenes pool.

- Vi er ikke fornøyd med situasjonen, og vi håper at de før eller siden lærer at hindermarkeringa henger der, sier Arild Hamrun-Norheim som er leder i vegvesenets vegavdeling til Trønderbladet i starten av juli.


Kvålsbrua påkjørt for fjerde gang - nå er vegvesenet lei

Hindermarkeringa på Kvålsbrua er blitt påkjørt igjen, og Statens vegvesen kan ikke love ny bru.

 

Johansen forteller at det torsdag morgen var flere lastebiler som skulle over Kvålsbrua. Da den ene kom ned til brua, oppdaget sjåføreren høyden på hindermarkeringa og stanset for å unngå påkjørsel. Ifølge Johansen var dette vogntogsjåfører som fraktet arbeidsbrakker.

Det er satt opp hindermarkering på begge sider av Kvålsbrua. Dette er hindermarkeringa på vestsida. 

 

- Det er ingen snumuligheter ved brua, og det er ikke skiltet før en svinger ned mot brua. Dette er altfor sent, og det burde ha vært skiltet på E6 slik at sjåfører ikke svinger av til Kvålsbrua, sier Johansen.


Skjønte det ville komme en påkjørsel ved Kvålsbrua

Lastebilsjåfør Vegar Vollan mener hindermarkeringa på Kvålsbrua setter kjepper i hjulene for storbilnæringa.

 

Sjåføren skulle over brua for å levere varer. Johansen forteller at sjåføren måtte rygge opp til E6, og at både Kvålsbrua og E6 måtte stenges slik at sjåføren kom på rett kjøl. Flere hjalp til med dette, og Johansen opplyser at sjåfører fra Winsnes Maskin og Transport samt fra Ramlo Sandtak bisto sammen med ham. Deretter måtte sjåføren finne en annen vei å kjøre for å få levert varene. Den andre sjåføren rakk ikke å svinge av E6 slik at han slapp å rygge tilbake.

- Når du har kommet deg ned til brua, har du gått i fella. Da må du ha hjelp av andre for å komme deg tilbake på E6. Det kunne fort ha vært to i dag som måtte ha hjelp. Om brua ikke skal brukes, er det en lang omvei og da om Hovin eller Korsvegen fordi det ikke er mulig å kjøre Kregnesvegen på grunn av tyngdebegrensning. Statens vegvesen må gjøre tiltak for å hindre påkjørsler. Hindermarkeringa burde ha hengt i kjetting og det burde ha vært bedre skiltet, sier Johansen.


Bedrift frykter for framtida på grunn av Kvålsbrua

Slakthuset Eidsmo Dullum mener at Statens vegvesen snarest må heve hindermarkeringa på Kvålsbrua av hensyn til bedriftens framtid.



Kjørte inn i portalen én dag etter den ble montert

Høydemarkeringene skulle hindre at Kvålsbrua ble påkjørt på nytt.