Bytter sviller i stort tempo

Jernbaneovergangen på Kvål er stengt, og veifarende blir geleidet over en midlertidig planovergang.

Ved den stengte overgangen står Magnus K. Eriksen fra NRC Bane, Anders Brendebråten fra NRC Bane og Bente Aasan fra Ramudden. 

Nyheter

- Folk lurer litt på hva som skjer og vi må dirigere bilistene aktivt bort fra overgangen, sier Magnus K. Eriksen fra NRC Bane.

I perioden 28. mai til 6. juni skal Bane Nor skifte 13.600 sviller på ei sju kilometer lang strekning på Dovrebanen i Melhus, og arbeidet utføres av NRC Group. Blant stedene det skjer skifte av sviller, er på Kvål. Overgangen i Kvål sentrum er stengt, og i stedet er det etablert en midlertidig overgang litt lenger nord for den ordinære overgangen.


Stenger jernbaneoverganger når sviller skal byttes

Fem planoverganger i Melhus må stenges mens Bane Nor bytter jernbanesviller.

 

Flere vakter er satt ut for å ivareta sikkerheten. Edvard Taarnes fra Ramudden forteller at det ikke går ordinære tog fordi anleggsområdet, men at det vil komme et stor anleggstog med sviller. Han er vakt ved den midlertidige overgangen.

Gamle sviller skrapes av. 

 

- Det går stort sett greit. Folk har forståelse for anleggsarbeidet, og så er det helgefølelse. Arbeidet vil pågå ut lørdag ut fra det som er anslått, sier Taarnes.

Ved den midlertidige overgangen er Edvard Taarnes fra Ramudden vakt. 

Den midlertidige overgangen er også åpen for fotgjengere. 

 

I Melhus har Bane Nor flere prosjekter. På Ler investerer Bane Nor over 200 millioner kroner i et nytt kryssingsspor, og der ble det onsdag åpnet en undergang på Ler som har kostet tre millioner kroner. Undergangen erstatter den usikrede overgangen i Ler sentrum.

Et tog lastet med sviller passerte Ler da den nye undergangen skulle åpnes. 

 

Endelig ny undergang etter mange nesten-ulykker

Bane Nor har hatt mange henvendelser om den usikrede overgangen på Ler, og selskapet mener at i 20 av tilfellene var det på hengende håret at det ikke gikk galt.



Bytter tusenvis av skinner mellom Støren og Fagerhaug

Totalt 8.000 meter med skinner skal byttes på Dovrebanen. Arbeidet må stort sett utføres som nattarbeid.