Stadig flere stusser over strømregninger og flybilletter

Forbrukerrådet advarer mot strømselgere med «fiffige» avtaler.

  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Nyheter

Forbrukerrådet har notert seg en mangeårig trend: stadig flere kontakter dem angående flybilletter og strøm.

Fortsatt er det spørsmål om bil og bolig som går oftest igjen hos Forbrukerrådet, som nå er klar med en statistikk for alle henvendelser i 2018. Til sammen tok 59.900 forbrukere kontakt på telefon, e-post eller chat, og 9.038 fikk hjelp til mekling i forbrukerkonflikter.


Kom seg så vidt hjem med sin nyinnkjøpte bil

– Jeg har blitt svindlet, og i ettertid har jeg forstått at jeg er en av veldig mange som har blitt svindlet av Aina Bil AS. De er nødt til å stoppes, sier Julie Søberg Hokseggen. Aina Bil AS beklager og skal endre sine rutiner.

 

Jobber for at forbrukerne skal blir hørt

Henvendelser om strøm økte med 9 prosent og henvendelser om fly økte med 10 prosent, hvis man sammenligner fjoråret med året før.

– Strømprisen har vært rekordhøy i 2018, og markedet er i endring. Forbrukerrådet jobber med bransjen og myndighetene for at forbrukerne skal bli hørt i omleggingen av en tjeneste hvor prisen endrer seg fra time til time, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Mange har spørsmål om de nye strømmålerne, men Forbrukerrådet nevner også strømselgere med «fiffige avtaler» som en årsak til økningen. Det påpekes at selgerne ofte leverer avtaler «der strømmen blir mye dyrere enn kundene tror».


Opprør blant legene i Melhus

Fastlegene i Melhus er opprørt over kommunens forslag om å fjerne én turnuslegestilling.

 

Kompliserte regler for flyreiser

Antall henvendelser om fly har doblet seg siden 2013, og økningen fortsatte altså i fjor.

– Folk bruker mer penger på reise og fritidstjenester enn før. Regelverket for flyrettigheter er komplisert. Dette har vi forenklet for forbrukerne med en tjeneste der alle kan sjekke sine rettigheter. Den ble brukt av rundt 300.000 norske flypassasjerer i 2018. Vi har delt tjenesten med over 30 forbrukerorganisasjoner i Europa og oversatt den til 20 språk, sier Blyverket.


– Leilighetskjøpet har blitt et mareritt

Nina Schjølberg kjøpte en ny leilighet på Singsås av Haltdalen Sparebank 5. juli, og etter hvert har hun funnet flere feil hun mener hun har reklamasjonsrett på. Banken vil ikke imøtekomme Schjølbergs krav eller kommentere saken.

 

Forbrukerrådet: - Ikke godta at banken setter opp boligrenten

At Norges Bank setter opp styringsrenten, betyr ikke at du må godta økt rente på boliglånet ditt. Betaler du tre prosent eller mer for boliglånet i dag, bør du flytte boliglånet, anbefaler Forbrukerrådet.