– Daglig kan vi ha 35 kjøretøy over 7,5 tonn, og noen av dem vil være for lange til å komme seg gjennom E6-undergangen som er bygd ved bedriften, sier daglig leder Svein Atle Berdal i Bjørgum mekaniske verksted.

Undergangen

Bedriften ligger ved E6 rett nord for Melhus sentrum, og har i anleggsperioden hatt E6-trafikken helt inntil veggen. Nå er E6 igjen flyttet, og det er blitt mer kronglete for veifarende å finne fram til bedriften. Atkomsten til bedriften skal når E6 og lokalveien er ferdig til våren, være via lokalveien og en kulvert under E6. Den er 4,5 meter bred og rundt 4,3 meter høy.

– Det er med et nødrop at tyngre kjøretøy klarer svingen. De største transportene vil ikke komme seg gjennom undergangen. For oss er det helt avgjørende at atkomsten er god, sier Knut Fordal som representerer Prøven Transport, Bjørgum mekaniske verksted og Berg karosseriverksted.

SMAL: Daglig leder Svein Atle Berdal (i midten) og eier Knut Fordal i Bjørgum mekaniske verksted mener at undergangen i bakgrunnen er uegnet som atkomst for kjøretøy til bedriften. T.v. komiteleder Mikal Kvaal (H) som vil finne annen veiløsning. Foto: Gunn Heidi Nakrem

I tillegg skal bedriften få en vei ut til E6, men den vil være stengt med bom. Når bommen skal åpnes, trengs det politieskorte.

Trafikksikkerheten

Svein Erik Wagnild er gårdbruker i nabolaget, og sier at større landbrukskjøretøy som skurtreskere vil ha problemer med å komme seg gjennom undergangen. Som far frykter han for sikkerheten for små og store som skal ferdes til fots eller på sykkel gjennom undergangen.

– Jeg ser med skrekk og gru på at gående og syklende skal være i undergangen samtidig som at 24 meter lange vogntog skal passere. Det er ikke gangfelt i tunnelen, og vogntog må bruke hele veibredden, sier Wagnild.

Ned til undergangen er det bratt bakke på begge sider, og både beboere og næringsdrivende er bekymret for at bakkene blir glatte slik at vogntog sliter. I nabolaget til undergangen er det flere bedrifter samt beboere i minst fire hus. Arvid Henriksen bor på motsatt side av undergangen.

– Jeg er ikke så glad for å få lastebiler her, og jeg spekulerer på hvordan det vil bli når tungtrafikken skal opp bakken. Da vil vi høre motorduren. Vi slipper å kjøre gjennom undergangen for å komme oss ut på E6 fordi vi får vei bort til rundkjøringa ved Ekra, men jeg tenker på dem som skal bruke undergangen, sier Henriksen.

Annen vei

I stedet for å bruke undergangen, ønsker bedriften at en avlingsvei som er i ferd med å ta form, skal forlenges med 150 meter i nordlig retning slik at den møter avlingsveien på trondheimssida. Berdal og Fordel mener at en veistandard med ett kjørefelt og med møtelommer vil være en langt bedre løsning enn undergangen.

Da reguleringsplanen skulle behandles i Melhus formannskap, godtok politikerne løsninga med kulvert og E6-adkomst med bom. Mikal Kvaal (H) er leder i trafikksikkerhetsutvalget og er leder i komité for teknikk og miljø.

– Det er sløsing med politiets ressurser at politiet må kontaktes hver gang bommen skal åpnes. Her må formannskapet ta en befaring og foreta en omregulering slik at avlingsveien kan forlenges. De 150 meterne det er snakk om, ligger i Trondheim kommune og da må melhuspolitikerne snakke med trondheimsordfører Rita Ottervik for å få til ei løsning, sier Kvaal.

Bedriften skal få ei utkjøring til E6, men denne skal stenges med bom. For å kunne la kjøretøy passere bommen, vil det være behov for politieskorte ifølge bedriften.

Ordfører Gunnar Krogstad skriver i ei tekstmelding at han har vært og sett på forholdene.

– Det virker som en dårlig løsning å kombinere tungtrafikk med gang/sykkel i undergangen. Vi må naturligvis se om det går an å få en bedre løsning på dette. Trafikksikkerhet er viktig, mener Krogstad.

Tosifret millionbeløp

Hovedbyggeleder Svein Soknes i Statens vegvesen sier at avlingsveien ikke uten videre kan forlenges.

– Dette må først opp til politisk behandling og tas gjennom en reguleringsplanprosess. En slik vei skal også finansieres, og det må i så fall skje gjennom Miljøpakken. Vi har ikke midler til en slik vei i vårt E6-prosjekt, sier Soknes.

Soknes viser til at vegvesenet bygger veien slik reguleringsplanen ble godkjent av politikerne. Hvor mye en forlengelse av anleggsveien vil koste, har vegvesenet ikke gjort en nøyaktig kostnadsberegning av.

– Den vil nok koste et tosifret millionbeløp. En kan ikke ta inn alle gode forslag, sier Soknes.