– Det er mye viktigere for barnehagene å lære barna å bli selvstendige og øve på sosial kompetanse enn å lære lyder. I noen barnehager tror jeg det kan være et lærepress, sier enhetsleder Marit Volden ved Brekkåsen skole.

25 førsteklassinger

Mandag var det skolestart i Melhus slik det var i mange andre kommuner, og Brekkåsen skole fikk i år 25 førsteklassinger. Av disse er 18 gutter. Enhetsleder Volden sier at det er uvanlig med så skjev kjønnsfordeling, og at det kan få betydning for undervisninga på første trinn.

– Guttene er ofte litt mindre modne, og nå tror jeg det det vil bli enda mer fokus på læring gjennom lek, sier Volden.

Brekkåsen skole har hatt nedgang i elevtallet, og på det meste har skolen fått 44 førsteklassinger. Skolen har aldri hatt færre enn 25 skolestartere. De største kullene er på femte, sjette og sjuende trinn.

– Det er fint å være en mellomstor skole, og det er litt stordriftsfordeler. Mangfoldet blir større, mener Volden.

Mangfold i nasjonaliteter er det også blant elevene. På første trinn er det morsmålslærer for henholdsvis tigrinja (språk i Eritrea) og arabisk (blant annet i Syria), og Volden synes det er viktig både av hensyn til ungene og foreldresamarbeidet.

Elevene blir ropt opp og stilt opp i den kommende turrekka.

Førsteklasses trønder

«Førsteklasses trønder» sto det på skolesekkene til førsteklassingene, og disse elevene er de første etter fylkessammenslåinga. Grunnskolen drives for øvrig av kommunene. Både elever og foreldre var spente da de møtte opp i skolegården.

GLEDET SEG: Evander Johansen-Myrvang (5) var klar for skolestart, og mamma Hanne Mette Johansen var også spent. Foto: Gunn Heidi Nakrem

Ny epoke

Evander Johansen-Myrvang (5) hadde gledet seg lenge til skolestarten, og aller mest til å lære seg å lese. Ganske mange av de andre førsteklassingene var kjent for Evander fra før og så har han broren Emilian (7) som nettopp startet i andre klasse.

–- Det er litt spesielt med første skoledag, og vi er spent på hvordan det vil bli med nytt barn på skolen. Det blir en ny epoke med lekser. For oss er det viktig at skolen ser behovene, og at lek også er viktig, sier mamma Hanne Mette Johansen.

Samah Al-Najjar er seksbarnsmor, og fulgte yngstebarnet Kinan (6) til skolestart. Ett søsken av Kinan går på Brekkåsen skole, mens tre andre går på henholdsvis ungdomsskole og videregående skole. Kinan nikker på hodet når han blir spurt om han har gledet seg til skolestarten, og han vil gjerne lære seg å lese.

– Det viktigste med første klasse er at de lærer å lese, telle og at de lærer litt engelsk, sier Samah.

VELKOMST: Enhetsleder/rektor Marit Volden ønsker førsteklassinger og foreldre velkommen til skolestart. Foto: Gunn Heidi Nakrem

Inn i klasserommet

Etter at rektoren har holdt velkomsttale og understreket at skolen har plass for alle, blir elevene stilt opp og geleidet inn til undervisningsarealet. Inne får foreldrene se at barnet har fått en plass ved et gruppebord og den første oppgaven som er å fargelegge. Ute i garderoben henger det navnelapper over knaggene der utetøyet skal henges opp.

– Morgenen har vært preget av kribling. For oss er det litt vemodig å ha det siste barnet på skolen. Nå starter alvoret, sier Lena Woldmo som er mamma til Signe (6) og har i tillegg et barn som startet i tredje klasse på mandag.