- Bjelken er laget og den skal monteres på brua. Statens vegvesen har rammeavtale med firma som tar på seg slike oppdrag, og de har hatt mye å gjøre. Mye har skjedd på bru i år, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen.

Kvålsbrua ble påkjørt i vår og Melhus formannskap uttrykte tirsdag skarp kritikk av at det har tatt lang tid å få reparert brua. Etter påkjørselen ble brua først helt stengt og så åpnet for trafikk midt på brua. Brua har lysregulering.

Bjelken er ferdig

Varaordfører Stine Estenstad (H) opplyste til Trønderbladet sist fredag at hun ville ta kontakt med avdelingsdirektøren for å høre når brua blir reparert. Mandag var avdelingsdirektøren tilbake fra ferie, og tirsdag sier avdelingsdirektøren at bjelken er ferdig produsert. Politikere har påpekt at det finnes flere mekaniske firma i nærheten som kan både produsere bjelker og montere dem, men vegvesenet vil heller bruke en rammeavtale med firma som skal ta på seg oppdraget.

Til Trønderbladet sier Solvi både tirsdag og onsdag at hun har på blokka å spørre rette vedkommende om når Kvålsbrua kan ventes å være ferdig reparert.

Under tirsdagens formannskapsmøte drøftet politikerne om det er på tide at det brukes press overfor vegvesenet, og flere politikere mener det er på høy tid at det utøves press. Etter formannskapsmøtet ringte varaordfører Estenstad til avdelingsdirektøren for å ta opp Kvålsbrua. Onsdag sendte varaordføreren brev til avdelingsdirektøren for å minne om hvorfor det er så viktig å få reparert Kvålsbrua så fort som mulig. Varaordføreren viser blant annet til innbyggernes sikkerhet om det skulle oppstå brann og ulykker, og at bedrifter som Forset Grus har behov for daglig å frakte 50 tonn stein over brua. Eidsmo Slakteri er også avhengig av brua.

En av dem som tok ordet i formannskapsmøtet var Svein Evjen (H) som tok opp at det burde gjøres noe for å forhindre at brua blir påkjørt igjen. Det er andre gangen Kvålsbrua blir påkjørt, og den forrige gangen var brua langvarig stengt.

- Et skilt er tydeligvis ikke nok, sa Evjen.

Melhus kommune har bedt om at det settes opp en hindringsmarkering for å forhindre flere påkjørsler.

Fritz Arne Haugen (Sp) som selv ofte bruker Kvålsbrua, opplyste at Kvålsbrua er en av de mest belastede bruene i Melhus.

Kregnesbakkan

Under samme møte spurte Jorid Jagtøyen (Sp) om det er mulig å oppheve akseltrykksrestriksjonen i Kregnesbakkan slik at bønder kan få passere med landbruksutstyr. Til det svarte fagleder Knut Forsmark i Melhus kommune at det ikke vil bli mulig i høst. Søknadsfristen for endring av akseltrykk er i starten av oktober, og varaordfører Estenstad bad om at søknadsfristen blir etterkommet.

Konsekvensen av at traktorer, søppelbiler og lastebiler ikke kan kjøre i Kregnesbakkan er at førerne må kjøre om Melhus sentrum.